Audi heeft met speels gemak de 24 Uur van Le Mans gewonnen. De auto’s van grootste rivaal Toyota lagen al snel uit de strijd. Andre Lotterer, Benoit Treluyer en Marcel Fässler prolongeerden hun titel. Zij deden dit in de Audi R18 e-tron quattro, de eerste hybride winnaar van het befaamde evenement.

Na het verdwijnen van Peugeot uit de langeafstandsracerij had Audi weinig concurrentie te duchten. Toyota keerde weliswaar terug op Le Mans met een volledig fabrieksprogramma, maar zit nog midden in het ontwikkelingsproces. Toch maakten de Japanners het Audi aardig lastig in de beginfase van de 24 Uur van Le Mans 2012.

Maar terwijl Nicolas Lapierre met zijn Toyota de aanval opende op de leiding, vloog Anthony Davidson in het andere exemplaar door de lucht. De Brit was in aanraking gekomen met een Ferrari uit de GTE Am-klasse. Hoewel hij zonder assistentie uit de auto kon klimmen, bleek bij de medische inspectie dat enkele rugwervels waren beschadigd bij de klap.

Na de herstart sloeg ook het noodlot toe voor de andere Toyota. Kazuki Nakajima verkeek zich op de DeltaWing, de experimentele concept car die buiten mededinging aan de race deelnam. De auto kon aanvankelijk nog worden opgelapt, maar door motorproblemen kon Toyota nog voordat de 24 Uur halverwege was gaan inpakken.

Daarna konden de Audi’s de prijzen onderling verdelen. Saai was de ontknoping echter niet, want van rustig aan in slagorde naar de finish rijden was geen sprake. Zowel de #1 als de #2 maakten fouten in de slotfase, maar nadat Allan McNish met twee uur te gaan tegen de vangrail klapte in de Porsche Curves was de strijd beslist.

Net als vorig jaar ging de overwinning naar Lotterer, Treyuler en Fässler. Ze schreven geschiedenis door dit te doen in de hybride R18 e-tron. McNish deelde zijn auto met Tom Kristensen en Rinaldo Capello, die zijn 48e verjaardag vierde en zijn laatste Le Mans reed. Op de derde plaats eindigde de ‘conventionele’ Audi van Oliver Jarvis, Mike Rockenfeller en Marco Bonanomi.