Giedo van der Garde (25) is onze nieuwe columnist. De GP2-coureur houdt ons op de hoogte van zijn avonturen op en naast de baan. Ditmaal analyseert hij onder meer de Grand Prix van China.

De Grand Prix van China was de beste race tot nu toe! Als je de GP niet gezien hebt, heb je heel wat gemist. Ik ben blij dat mijn dvd-recorder zijn werk goed gedaan heeft, want ik ben zondagochtend eerst drie uur gaan fietsen. Dat doen we eigenlijk altijd ’s ochtends, want ’s middags is het daarvoor in Valencia echt te heet. Waar je normaal als je de race hebt opgenomen wel eens in de verleiding komt wat ronden door te spoelen, was deze echt het kijken waard. Wat een spektakel.

Ik heb genoten van Lewis Hamilton. Hij heeft bewezen absoluut voor het WK te kunnen strijden dit jaar, want wat ging hij verschrikkelijk hard. Maar Mark Webber moet ook een compliment krijgen: toprace. Na de kwalificatie dacht ik dat het over was met hem, dat hij geknakt was onder de druk. Dat gebeurt soms. Maar hij heeft zich knap teruggevochten.

Zo zie je maar wat een verschil een goede strategie maakt. Het is belangrijk niet te lang door te rijden op een set banden. Dat zag je wel aan Felipe Massa. Ik denk dat je maximaal vijftien ronden kunt op een set. Meer zit er gewoon niet in. Dat is geen kritiek op Pirelli; ik vind het juist mooi. Het zorgt voor meer spektakel. Ook al rijd je maar twee ronden te lang door, je race kan daardoor voorbij zijn. Dat is in de GP2 net zo. Als je net nieuw rubber hebt, ben je de eerste drie ronden zó een seconde sneller.

Wat ik ook mooi vind is die beweegbare achtervleugel, het DRS-systeem. Het is een goed systeem dat inhalen eenvoudiger maakt. Je ziet dat degene die erachter rijdt opeens veel meer snelheid heeft en daar valt gewoon niet tegen te verdedigen. Voor de sport is het goed. Dat er nu de discussie ontstaat dat het te ingewikkeld wordt, begrijp ik niet zo. De liefhebber pikt dit snel genoeg op. Het wordt goed in beeld gebracht als KERS of DRS gebruikt wordt, bovendien legt Olav Mol het goed uit.

Maar niet alleen voor de fans is het wennen, ook voor de teams valt er nog genoeg te leren. Naar de volgende race in Turkije zit een gat van drie weken, waarin veel kan gebeuren. Wie weet wint Ferrari daar opeens. Ze zullen ongetwijfeld veel gebruikmaken van de windtunnel om hun achterstand goed te maken.

Zelf zijn wij ook in een cruciale fase aanbeland. Als je dit leest hebben we net twee testdagen achter de rug: dinsdag en woensdag. De vorige test op Silverstone is naar tevredenheid verlopen. Het enige probleem dat we op moeten lossen voor de start van het seizoen is dat ik te veel onderstuur heb op nieuwe banden. Maar dat krijgen we wel opgelapt. En dan mag van mij het racen beginnen. Het is alweer te lang geleden. Je weet dat de winter lang is, maar wat dat betreft is de verhuizing naar Valencia de enige juiste keuze geweest. Ik ben twee, drie keer per week bij het team en test er veel op de simulator. Daarnaast sport ik veel en ben ik ook mentaal scherp. Ik sta er beter voor dan vorig jaar, dus wat mij betreft mag het seizoen van start gaan.