Tijdens Q3 van de qualifying van afgelopen zaterdag veroorzaakte Sebastian Vettel enige opschudding, omdat hij tijdens de out-lap voorafgaande aan zijn tweede en laatste vliegende ronde het circuit tussen bocht 4 en 6 had afgesneden.

Daarvoor moest Vettel zich bij de ‘stewards of the meeting’ verantwoorden. Na onderzoek besloten deze, dat hij hiervoor geen straf zou krijgen omdat hij met deze manoeuvre geen voordeel had behaald. Vettel had, zo was vastgesteld, namelijk daarna bij start/finish nog 17 seconden over voordat de finishvlag zou worden ge­zwaaid. Als hij het normale parcours had gere­den, dan zou dat 12 of 13 seconden zijn geweest – tijd zat dus.

Eigenlijk gaat het me hier helemaal niet om de persoon Vettel. Deze gebeurtenis liet echter eens te meer liet zien wat er kan gebeuren, enkel en alleen vanwege (expres? per ongeluk?) slordig omschreven reglemen­ten.

Vast staat dat Vettel iets deed dat expliciet niet mag volgens het splin­ter­nieuwe artikel 20.3 van de Sporting Regulations. Daarin staat name­lijk: ‘Cou­reurs moeten te allen tijde op het circuit rijden. Ter voorko­ming van misverstanden: de witte lijnen die aangeven hoe het circuit loopt, maken deel uit van het circuit.’ Een dergelijke regel was hoog­no­dig. Denkt u maar aan de manier waar­op Räik­könen in 2008 op Spa te keer ging (niet per ongeluk, maar expres om inhaalvoordeel te behalen) en aan de gebrui­ke­lijke tonelen op Hocken­heim (de eerste bocht na start/finish) en Spa (La Source).

Maar artikel 20.3 is niet af. Er staat wel in dat deze overtreding de coureur geen voordeel mag opleveren (vandaar bovenvermelde motivering van de stewards). Maar maakt het wat uit of het expres gebeurt, of dat er een rijfout, een defect of een botsing aan vooraf ging? Staat er niet in. En welke straf staat er eigenlijk op? Staat er ook niet in. Is dit een slordig­heidje van de FIA? Geloof ik niets van. Dit soort wollige taal is de FIA ei­gen. Want in geval van herrie-in-de-tent geeft dit de FIA (in dit geval bij monde van de stewards) de mogelijkheid om met de status van rechter op te treden in plaats van die van een eenvoudige politie-agent.

Nu had dit specifieke probleem zich natuurlijk helemaal niet hoeven voor­doen. Zet op dat afsnijgedeelte een paar nauwe chicanes neer (zoals bij de chicane op Monza) en klaar is Koreaanse Kees. Voor de buiten­wereld verordonneer­de de FIA nog wel op zaterdag­avond, dat de cou­reurs nadere informatie zouden ontvangen over hoe die afsteek tussen Turn 4 en Turn 6 ’s zondags behandeld diende te worden. Alsof ze dat nog niet wisten.