De Formule 1 moet stevig bezuinigen. Eigenlijk kunnen de bezuinigingen Max Mosley niet ver genoeg gaan. De FIA-voorzitter is bang dat de sport anders niet overleeft en de teams er een voor een mee stoppen. Het einde van de financiële crisis is nog lang niet in zicht en de dure Formule 1 is dan een goed platform om op te besparen. Zo ging het bij Honda en zo zou het ook kunnen gaan bij Toyota en Renault. Mosley wil dat voorkomen.

Daarom is hij van plan een nieuwe bezuinigingingsronde door te voeren – bijvoorbeeld door meer standaardonderdelen te introduceren en kleine teams te verzekeren van goedkope motoren en versnellingsbakken.

,,Dit is verreweg de grootste crisis sinds ik eind jaren zestig bij de Formule 1 betrokken ben geraakt”, vertelde Mosley tijdens een lunch met een selecte groep journalisten. ,,Als we nu geen actie ondernemen, denk ik niet dat er in 2010 nog veel auto’s op de grid zullen staan.”

Volgens de Brit is de auto-industrie in een duikvlucht terchtgekomen en is het einde daarvan nog niet in zicht. Daar komt bij dat de kosten ongelooflijk uit de hand zijn gelopen en dat maakt het een stuk moeilijker om economische tegenslag te accepteren.

Mosley: ,,De teams zijn het met me eens dat er actie moet worden ondernomen, maar liever niet op korte termijn. Ik ben juist van mening dat er zo snel mogelijk iets moet gebeuren. Het is zeer ongezond dat er geen nieuwe teams bij komen terwijl we toch echt twee plekken over hebben, misschien zelfs drie als Honda het niet haalt. In iedere willekeurige voetbalcompetitie is zoiets toch ondenkbaar?”

Als zijn plannen realiteit worden en er inderdaad flink wordt bezuinigd, verwacht Mosley dat er in 2010 twaalf teams op de startgrid staan.

KVN