Costa: ‘Ferrari heeft nog genoeg te bewijzen&
Twee van de drie races die tot nu toe zijn verreden heeft Ferrari gewonnen, maar dat zegt niet alles, meent Aldo Costa. Hij wil eerst zien hoe sterk de de auto is op circuits waar het vorig jaar minder goed ging.Afgelopen winter hield Costa de verwachtingen al laag door het belang van een betrouwbare bolide te benadrukken. In die zin heeft de technisch-directeur gelijk gekregen, want Ferrari heeft in Australië belangrijke punten verspeeld.
,,De eerste Grand Prix was echt een schok. Gelukkig hebben we ons snel hersteld, maar als we in Melbourne ook punten hadden gescoord zouden we nu veel blijer zijn. En er beter voorstaan in het WK”, zegt Costa in de Gazzetta dello Sport.
De Italiaan twijfelt nog aan de daadwerkelijke vorm van Ferrari omdat twee van de eerste drie races werden verreden op circuits waarop Ferrari traditioneel gezien sterk is. ,,Maleisië en Bahrein liggen ons perfect. Voor andere circuits zullen we een achterstand moeten wegwerken. Daar bereiden we ons nu op voor.”
Volgens Costa zijn Sepang en Sakhir typisch moderne circuits, met een bepaald type bochten en asfalt. Dit in tegenstelling tot Monaco en Canada, waar Ferrari minder sterk voor de dag kwam. ,,Daarom moeten we met name op de stratencircuits laten zien dat we ons hebben verbeterd, daar liet we het vorig seizoen liggen.”
Om betere prestaties neer te zetten heeft Ferrari bijvoorbeeld de wielbasis van de F2008 ingekort. Al zou ook gezegd kunnen worden dat de wielbasis minder lang is, omdat die van de F2007 net even te lang was om op stratencircuits goed mee te kunnen. En ook een stuk langer dan de bolides van de andere teams.
Maar de wielbasis is niet het enige dat is veranderd. Costa: ,,De aerodynamica is aangepast, maar mechanisch hebben we eveneens zaken verbeterd. Eigenlijk wel in ieder aspect. Of het afdoende is? Dat moeten we nog afwachten.”
Costa ziet nog een onderdeel waarop Ferrari zich moet verbeteren: de snelheid in de langzame bochten. Daarmee is immers veel tijd te winnen. ,,Wat dat betreft scoort McLaren erg goed. Hun mechanische grip is erg goed, al staat daar tegenover dat hun banden sneller slijten. We zullen ons hierin moeten verbeteren.”
Overigens is het de bedoeling dat Ferrari volgende week in Barcelona een nieuwe voorvleugel gaat testen. Het kan haast niet anders of het moet de nu al veelbesproken vleugel met de opening aan de bovenkant zijn.
KVN