Dat er na 2005 het nodige moest veranderen bij Ferrari realiseerde de renstal zich maar al te goed. Daarom heeft het team gedurende het seizoen de zinnen al verzet naar 2006. Met de vandaag gepresenteerde 248 F1 als resultaat. ,,Een compleet nieuwe auto”, benadrukt ontwerper Aldo Costa.


Dat de nieuwe bolide een complete gedaanteverwisseling heeft ondergaan is niet verwonderlijk, de bolide is namelijk ontworpen rond de nieuwe V8-krachtbron. En een V8-motor is nu eenmaal kleiner, waardoor vooral de achterkant van de auto een nieuwe look heeft gekregen.

,,Vanuit mechanisch en aërodynamisch oogpunt is de 248 F1 niet te vergelijken met zijn voorganger, deze bolide is radicaal anders. En dat had voor een groot deel met de nieuwe motor te maken”, legt Costa uit tijdens de presentatie van de nieuwe Ferrari. ,,Met het ontwerpen van de transmissie en het differentieel hebben we veel rekening gehouden met de vibraties van de nieuwe motor.”

Ferrari volgt een ontwerpprogramma dat is te vergelijken met dat van Toyota. Costa stelt dan ook dat de vandaag gepresenteerde auto nog enkele aanpassingen zal ondergaan voordat de openingsrace van 2006 in Bahrein op het programma staat. ,,De aërodynamica bevindt zich nog in een pril stadium, er zullen nog verschillende updates volgen.”

Ook het chassis is onder handen genomen door Costa, die geheel verantwoordelijk is voor de bouw van de nieuwste Ferrari-bolide. Hij heeft deze taak overgenomen van Zuid-Afrikaan Rory Byrne, die inmiddels niet meer aan het hoofd staat van de ontwerpafdeling. ,,Vooral het centrale gedeelte van het chassis is nieuw. Dit hebben we gedaan om de gehele structuur van de auto te verlichten. Dat geldt ook voor de ophanging, en dan met name voor de achterwielophanging.”

KVN