David Coulthard vreest dat ook de nieuwe manier van kwalificeren geen succes wordt. Volgens de Schotse Red Bull Racing-coureur is het te ingewikkeld. ,,Ik denk dat zelfs de mensen op de pitmuur het af en toe niet zullen begrijpen”, zegt hij. Onder het nieuwe kwalificatiesysteem, dat op 11 maart in Bahrein voor het eerst wordt gehanteerd, worden er eigenlijk drie kleinere kwalificaties verreden. Nadat tweemaal de langzaamste vijf (of zes, bij deelname van Super Aguri) coureurs zijn afgevallen in sessies van vijftien minuten, mogen de snelste tien coureurs nog een keer aan de bak. In de derde en beslissende sessie voor de pole-positie, die twintig minuten duurt, wordt er gereden met volle tanks.

Coulthard: ,,Wanneer Minardi nog had meegedaan, dan zou deze nieuwe manier van kwalificeren een ramp voor ze zijn geweest. Want dan hadden ze alleen tijdens de eerste vijftien minuten hoeven rijden. Met dit systeem creëer je dus zegmaar een eredivisie en een eerste divisie in de Formule 1.”

,,Daarnaast denk ik dat je beter als elfde kan eindigen in de kwalificatie, dan als achtste, negende of tiende, omdat je je auto dan helemaal kan voltanken. Er zullen een aantal interessantste strategieën gehanteerd gaan worden, waardoor het voor het publiek allemaal erg ingewikkeld wordt”, meent hij. ,,En ik denk zelfs dat de mensen op de pitmuur het af en toe niet eens zullen begrijpen.”

Toch maakt Coulthard zich niet dik. Hij ziet zelfs een voordeel. ,,Ik heb al met zoveel verschillende reglementen gereden – brede auto’s, slicks, smalle auto’s, gegroefde banden drieliter motoren, 2,4-liter motoren en al die kwalificatiesystemen”, zegt hij. ,,Maar ik weet dat ik er niks aan kan veranderen, dus ik leg me er maar bij neer. Met de single-lap qualifying kon ik niet zo goed uit de voeten, dus ik ben blij dat dat nu is afgeschaft. En hopelijk ligt het nieuwe systeem me beter.”

PPB