Ferrari en McLaren liggen op kop, maar daarachter zijn er een aantal teams die amper voor elkaar onder doen. Dat zegt David Coulthard. Hij durft het alleen niet aan om Red Bull te benoemen als [schuin}best of the rest{schuin].Dat terwijl Red Bull toch zeker een stap voorwaarts gemaakt lijkt te hebben, met name op het gebied van de betrouwbaarheid, en het team wordt getipt om te verrassen. Maar dit keer geen grote woorden van Coulthard, die vroeger nog wel eens riep dat dit écht zijn jaar zou worden.

,,Het wordt heel close tussen Williams, Renault en waarschijnlijk ook Toyota, denk ik”, zegt Coulthard in gesprek met Formula1.com, de officiële Formule 1-website. ,,En dan heb ik BMW Sauber nog niet eens genoemd. Ik weet niet of ze sneller dan wij zullen zijn of niet.”

Aangezien deze groep, die gaat vechten om de plekken vijf tot en met tien, zo dicht bij elkaar zit, is het van groot belang om een robuuste auto te bouwen. Red Bull lijkt die eindelijk te hebben. Vorig jaar noteerde de renstal niet minder dan veertien uitvalbeurten, maar met de RB4 gaat het voorlopig een stuk beter.

,,Inderdaad, we staan er zeker beter voor. De veranderingen die zijn doorgevoerd op de fabriek in het ontwerpproces leveren nu resultaat op. Dat mag ook wel, vorig jaar hebben we echt veel te veel punten weggegooid.”

Dat euvel is dus weggewerkt, maar dat betekent niet meteen dat ontwerper Adrian Newey met de RB4 wel een topauto heeft gebouwd. Wat is het zwakke punt? Coulthard: ,,Uiteindelijk rijden we nog niet vooraan. Dat dus. Met de aerodynamica valt veel tijd te winnen, dus ik denk dat we daar dan op uitkomen."

'DC' voegt daaraan toe dat hij het moeilijk vindt om een keiharde voorspelling voor de Grand Prix van Australië te doen. Dit omdat de subtoppers gelijk op gaan. ,,In de toptien kwalificeren en punten scoren zou een goede start zijn. We moeten ook weer niet meteen te veel willen.”

KVN