Coulthard: ’Vrijdagen te saai’
,,Er is te weinig actie op de vrijdag.” Dat is ook dit jaar, terwijl er nog maar één Grand Prix op zit, weer een veelgehoorde kritische noot. Volgens David Coulthard is daar echter makkelijk verandering in te brengen. Hij zegt dat enkel de levensduur van de motoren verkort hoeft te worden.
De Schot vindt dat de beleidsbepalers van de Formule 1 daarom nog eens rond de tafel moeten gaan zitten. Immers is het niet alleen een doorn in het oog van de toeschouwers, zegt Coulthard. Ook de coureurs vinden het volgens hem maar niks dat ze op de Grand Prix-vrijdagen noodgedwongen binnen moeten blijven.
Coulthard: ,,In Bahrein konden we op de vrijdag maximaal slechts elf ronden rijden, en voor de kwalificatie op zaterdag maximaal zeventien. Dat is het gevolg van de reglementen. De motoren moeten twee raceweekenden meegaan, waardoor we afhankelijk zijn van de betrouwbaarheid van de Ferrari-krachtbron.”
,,Natuurlijk is het zo dat als we de betrouwbaarheid beter voor elkaar hadden, we meer kilometers konden maken”, vervolgt Coulthard. ,,Maar wat ik probeer te zeggen is dat de reglementen, zoals ze nu zijn, het aantal kilometers beperken. Daardoor zien de mensen niet waarvoor ze het Grand Prix-weekend bezoeken, rijdende auto’s, en hebben wij amper de tijd om de afstelling op orde te krijgen.”
,,Ik denk dat de show met een aantal reglementswijzigingen er op de vrijdag veel beter van wordt en er tevens voor zorgt dat niemand meer een voordeel heeft”, meent hij. ,,Het is nu verwarrend dat de derde coureurs er wél vol voor kunnen gaan. Zij hebben zeven sets banden tot hun beschikking en kunnen met het maximale toerental rijden.” PPB
De Schot vindt dat de beleidsbepalers van de Formule 1 daarom nog eens rond de tafel moeten gaan zitten. Immers is het niet alleen een doorn in het oog van de toeschouwers, zegt Coulthard. Ook de coureurs vinden het volgens hem maar niks dat ze op de Grand Prix-vrijdagen noodgedwongen binnen moeten blijven.
Coulthard: ,,In Bahrein konden we op de vrijdag maximaal slechts elf ronden rijden, en voor de kwalificatie op zaterdag maximaal zeventien. Dat is het gevolg van de reglementen. De motoren moeten twee raceweekenden meegaan, waardoor we afhankelijk zijn van de betrouwbaarheid van de Ferrari-krachtbron.”
,,Natuurlijk is het zo dat als we de betrouwbaarheid beter voor elkaar hadden, we meer kilometers konden maken”, vervolgt Coulthard. ,,Maar wat ik probeer te zeggen is dat de reglementen, zoals ze nu zijn, het aantal kilometers beperken. Daardoor zien de mensen niet waarvoor ze het Grand Prix-weekend bezoeken, rijdende auto’s, en hebben wij amper de tijd om de afstelling op orde te krijgen.”
,,Ik denk dat de show met een aantal reglementswijzigingen er op de vrijdag veel beter van wordt en er tevens voor zorgt dat niemand meer een voordeel heeft”, meent hij. ,,Het is nu verwarrend dat de derde coureurs er wél vol voor kunnen gaan. Zij hebben zeven sets banden tot hun beschikking en kunnen met het maximale toerental rijden.” PPB