David Coulthard wil dat de FIA teams verplicht tot het beveiligen van voorvleugels met veiligheidskabels. Die voorkomen dat voorvleugels die afbreken onder de voorwielen terechtkomen, waardoor auto’s onbestuurbaar worden. Coulthard doet zijn aanbeveling niet voor niets; zondag beleefde hij naar eigen zeggen een van de zwaarste crashes uit zijn carrière toen de voorvleugel van zijn Red Bull na een tikje tegen Fisichella afbrak en onder de auto terechtkwam. Daardoor vloog Coulthard in de aanloop naar de Curva Grande rechtdoor op volle snelheid de bandenstapel in.

,,In de tweede raceronde raakte ik in het tweede gedeelte van de chicane Fisichella; hij verraste me, want je remt gewoonlijk niet in dat deel van de chicane. Even later brak de vleugel af, waarna hij onder de auto terechtkwam. Als dat gebeurt, dan zit je in de shit, want je kunt immers niet meer sturen.''

De gebeurtenis zette Coulthard aan het denken: ,Als je de vleugel op net zo’n manier vast zou zetten als de voorwielen, met kabels, dan kan hij niet meer onder de auto komen of over de baan zeilen. Met zo’n systeem was mijn crash op Monza niet gebeurd. Ik vind dat de FIA dat zou moeten onderzoeken.''

Of het betoog van Coulthard de FIA aan het werk zal zetten is maar de vraag; er is al eerder gekeken naar mogelijkheden om voorvleugels te beveiligen tegen afbreken, maar dat heeft tot dusver tot niets geleid. Ironisch genoeg was de aanleiding van dat eerdere onderzoek trouwens ook een ongeluk waarbij Coulthard was betrokken; tijdens de Grand Prix van Hongarije crashte de Brit nadat hij op de afgebroken voorvleugel van Alonso’s Renault was gereden.

DP