Coureur krijgt acht motoren per seizoen
Coureurs mogen in 2009 maximaal acht motoren straffeloos inzetten tijdens het zeventien Grand Prix’ lange seizoen. Team en coureur zijn vrij om te bepalen hoe, zolang er maar niet meer dan acht motoren worden gebruikt.Voorheen was het zo dat een coureur twee races achter elkaar met dezelfde krachtbron moest rijden, uitgezonderd de vrijdagen. Dat is nu veranderd. Pas als er een negende motor wordt ingezet volgt er een straf.
Daarbij wordt de vrijdag nu wél inbegrepen in het evenement. Teams zijn vrij om tijdens een weekend te wisselen van motor, met uitzondering van na de kwalificatie. Gebeurt dat, dan moet er achteraan gestart worden.
,,De regels zijn niet langer zo opgebouwd dat coureurs drie achtereenvolgende races met dezelfde motor moeten rijden. Simpelweg omdat dit niet langer nodig lijkt”, verklaart racedirecteur Charlie Whiting namens de FIA de nieuwe opzet.
Pas als er een negende motor wordt ingezet volgt er een straf. Of, beter gezegd: als een coureur acht motoren heeft gebruikt, volgt er na elke wissel voor een nieuwe motor een eenmalige straf van tien startplaatsen. De motorjoker lijkt verleden tijd, aangezien hierover niets terug is te vinden in het FIA-reglement.
Hoewel misschien wat onoverzichtelijk, verwacht Whiting weinig probleem. ,,Het enige dat de FIA moet doen is ervoor zorgen dat de motoren verzegeld blijven. Dan kunnen de teams doen en laten wat ze zelf willen.”
Overigens is Renault het enige team dat haar motor heeft mogen verbeteren omdat het in de loop van het vorige seizoen achterop was geraakt.
KVN