Prima circuit, maar hier en daar nog niet volmaakt. Dat is in een notendop het oordeel van de coureurs over het stratenparcours in Singapore. De kerbstones in bocht tien zijn volgens hen bijvoorbeeld nog niet in orde, maar vooral de hobbels moeten het ontgelden.Enige probleem is dat het er niet naar uitziet dat de hobbels snel weggewerkt kunnen worden. Zoiets gaat een beetje lastig, zeker op een stratencircuit. Hoe hobbelig het circuit in de Marina Bay ook is.

Jarno Trulli in het bijzonder stelt zich kritisch op. ,,Ik en ook een aantal andere coureurs hebben geklaagd tijdens de driver’s briefing, dus er moet nog één en ander gebeuren. Het kan beter.”

Dat geldt eveneens voor de verlichting, die op sommige plekken te wensen overlaat, vindt de Toyota-coureur. ,,Al met al hebben we er ruim een uur met elkaar over gesproken. Het verbaasde me hoeveel er te bespreken was. Niet alleen over de verlichting, ook over de hobbels en kerbstones.”

,,Zoals gebruikelijk loop ik vaak eerst een rondje over het circuit, zeker als we voor het eerst ergens rijden. Toen was ik nog erg onder de indruk van de vele lampen en het licht rond het circuit. Maar, eenmaal achter het stuur in de auto, was ik minder onder de indruk. Soms is het vrij donker”, uit Fernando Alonso het hardst zijn kritiek op dit punt.

Robert Kubica zijn vooral de vele hobbels tegengevallen. ,,Dat het hobbelig zou zijn had ik wel verwacht, maar het valt me niet mee. Eigenlijk is het te hobbelig. We hebben onze afstelling er zelfs door moeten aanpassen. Het maakt ons werk een stuk moeilijker.”

Ook de chicane (bocht tien-twaalf) krijgt de wind van voren. Ondanks het afslijpen van de kerbs. ,,Buitengewoon gevaarlijk. Een verschrikkelijke bocht, als je het mij vraagt”, oordeelt Sébastien Bourdais. Trulli blijft kalm. ,,We gaan erover praten en dan bekijken we wat we eraan kunnen doen.”

Wedstrijdleider Charlie Whiting zal bij het overleg worden betrokken. Ook wat betreft aanpassingen aan de in- en uitgang van de pitstraat. Beide bevinden zich op de ideale lijn van een snelle bocht.

KVN