Coureurs komen met eigen kwalificatievoorstel
De Formule 1-coureurs hebben een eigen voorstel neergelegd bij Max Mosley als het gaat om de kwalificatie in 2006. Het formeren van de grid is al tijden een heet hangijzer in de Formule 1-wereld. Het is nu voor het eerst dat de coureurs zich zelf mengen in de discussie. Graag zouden de coureurs met weinig benzine hun kwalificatierun af willen werken en verder willen ze graag de optie van een tweede vliegende ronde. Dit schrijft het tijdschrift Autosport in haar nieuwste editie. Max Mosley heeft het plan daarop voorgelegd aan de teambazen, om erachter te komen wat zij ervan vinden.
Volgens het document van de coureurs blijft de opzet ruwweg gelijk aan de huidige kwalificatie, alleen worden er aanpassingen gedaan om het systeem te verbeteren. Zo is het de bedoeling dat de kwalificatievolgorde niet wordt bepaald door de uitslag van de vorige race, maar aan de hand van de tijden van de laatste vrije training. De kwalificatie zou dan met weinig benzine moeten worden verreden en een tweede vliegende ronde moet eveneens tot de mogelijkheden behoren.
,,Ik heb een voorstel van de coureurs ontvangen waarin staat de lezen dat ze twee kansen willen om zich zo goed mogelijk te kwalificeren. In hun eerste ronde kunnen ze dan met enige voorzichtigheid een tijd neerzetten en in de tweede run kunnen ze risico’s nemen. Verkeer is nog steeds uit den boze. Het publiek zal dit voorstel waarschijnlijk toejuichen, omdat de kwalificatie zodoende meer waarde krijgt", is het commentaar van Max Mosley.
De FIA-voorzitter liet verder weten dat alle coureurs zich unaniem achter het plan geschaard hebben en dat het document hem tien dagen geleden in Nice werd aangeboden. Daar stond toen een vergadering met de GPDA gepland. Mochten de teambazen instemmen met het voorstel van de coureurs, dan zal de FIA het plan volgens Mosley daarna verder uitwerken.
KVN
Volgens het document van de coureurs blijft de opzet ruwweg gelijk aan de huidige kwalificatie, alleen worden er aanpassingen gedaan om het systeem te verbeteren. Zo is het de bedoeling dat de kwalificatievolgorde niet wordt bepaald door de uitslag van de vorige race, maar aan de hand van de tijden van de laatste vrije training. De kwalificatie zou dan met weinig benzine moeten worden verreden en een tweede vliegende ronde moet eveneens tot de mogelijkheden behoren.
,,Ik heb een voorstel van de coureurs ontvangen waarin staat de lezen dat ze twee kansen willen om zich zo goed mogelijk te kwalificeren. In hun eerste ronde kunnen ze dan met enige voorzichtigheid een tijd neerzetten en in de tweede run kunnen ze risico’s nemen. Verkeer is nog steeds uit den boze. Het publiek zal dit voorstel waarschijnlijk toejuichen, omdat de kwalificatie zodoende meer waarde krijgt", is het commentaar van Max Mosley.
De FIA-voorzitter liet verder weten dat alle coureurs zich unaniem achter het plan geschaard hebben en dat het document hem tien dagen geleden in Nice werd aangeboden. Daar stond toen een vergadering met de GPDA gepland. Mochten de teambazen instemmen met het voorstel van de coureurs, dan zal de FIA het plan volgens Mosley daarna verder uitwerken.
KVN