Formule 1-coureurs zijn verdeeld over de mogelijke impact van de door de FIA verder aangescherpte radiorestricties die komend weekend voor het eerst gelden.

www.sutton-images.com PIt board for Nico Rosberg (GER) Mercedes AMG F1 at Formula One Testing, Day Two, Barcelona, Spain, Wednesday 2 March 2016.

Ook de communicatie via pitborden wordt ingeperkt.

De autosportbond maakte eerder al een lijst openbaar van met ingang van 2016 verboden communicaties, die vooral bedoeld zijn om het coachen van coureurs vanaf de pitmuur aan banden te leggen. Naast het verbod op instructies over hoe te rijden, is ook het geven van informatie over technische zaken en verrichten van technische handelingen – zoals wijzigen van de motorinstellingen – ingeperkt.

De FIA heeft de restricties nu nog verder uitgebreid, zo is bekend geworden, met onder meer een verbod op het geven van gedetailleerde informatie over de performance van tegenstanders, zoals op welke banden een rivaal rijdt, hoe lang hij al op dit setje onderweg is en de strategie in het algemeen.

Ook wat de eigen strategie betreft, mag er minder gecommuniceerd worden. Teams mogen coureurs nu bijvoorbeeld alleen nog maar over hun stops vertellen in de ronde waarin ze deze moeten maken. Over welk type banden ze willen gebruiken na de volgende stop, mag evenmin uitgebreid gesproken worden.

In de kwalificatie mogen coureurs – ondanks wat eerder het plan was – tóch geholpen worden om vrij baan te vinden wat betreft de ruimte naar rivalen toe. Alle wel doorgevoerde restricties gelden daarbij overigens niet alleen voor communicatie via de boordradio, maar ook via pitborden. Tegen vermoedelijke ‘gecodeerde’ boodschappen, belooft de FIA hard op te treden.

www.sutton-images.com Lewis Hamilton (GBR) Mercedes-Benz F1 W07 Hybrid steering wheel at Formula One Testing, Day One, Barcelona, Spain, Monday 22 February 2016.

Lewis Hamilton denkt dat de radiorestricties veel verschil gaan maken.

Studeren
De coureurs moeten zich dus een stuk beter voorbereiden en meer huiswerk doen, hetgeen volgens Mercedes-rijder Nico Rosberg goed nieuws is: “Het is nu echt aan onszelf om een goede race te rijden. We zijn geen marionetten meer”, vertelt hij aan Auto, Motor und Sport. “Je houdt je natuurlijk nog gewoon aan de van tevoren uitgedokterde strategie, maar als we moeten improviseren, moeten we dat zelf doen. Ik vind dat wel een coole uitdaging.”

Teamgenoot Lewis Hamilton denkt ook dat de radiorestricties veel verschil gaan maken. “Het team mag ons geen reminders meer geven, dus we moeten veel meer zelf onthouden. Ik denk dat het racen daar veel spannender door kan worden”, zegt hij tegen Formula1.com.

Wie niet verwacht dat er veel gaat veranderen, zijn Sergio Pérez en Kevin Magnussen. “Je hebt veel informatie gewoon op je dashboard. Natuurlijk is er niemand meer die je overal aan herinnert en er is dus een extra belasting voor ons coureurs, maar als je zelf gewoon goed oplet, verandert er niet veel”, denkt Pérez.

Magnussen ziet het nut van de wijzigingen niet, vertelt hij. “Het is niet zo dat we ons nu ineens meer op het racen kunnen concentreren, terwijl dat volgens mij wel het beste zou zijn en de bedoeling was. Nu moeten we echter continu nadenken over technische handelingen in plaats van aan racen, wat ik nogal onnodig vind.”

Een andere tegenstander is McLarens Fernando Alonso. “Ik denk niet dat het veel verschil gaat maken, maar het is wel raar dat we in deze tijd – waarin technologie en communicatie een vooraanstaande rol spelen – ineens dit soort beperkingen doorvoeren. Ik vind dat een rare gang van zaken, vooral omdat ik niet denk dat de coureur nu ineens een veel grotere rol speelt.”