Coureurs vrezen voor veiligheid in regenraces
Allemaal leuk en aardig, dat verbod op traction control, maar tijdens regenraces zou de veiligheid wel eens in het geding kunnen komen. David Coulthard, Jenson Button en Felipe Massa gaan de discussie aan met de FIA.Wat de coureurs willen voorkomen is dat er toch geracet moet worden in omstandigheden die zij zelf te gevaarlijk vinden terwijl de FIA er een andere mening op nahoudt. Zoals bijvoorbeeld tijdens de extreem natte Grand Prix van Japan afgelopen seizoen het geval was.
Daarom is Coulthard, die geldt als grootste voorvechter van een veilige sport, bezig om met wedstrijdleider Charlie Whiting een plan van aanpak op te stellen.
,,In Fuji kon zelfs de elektronica een crash van Fernando Alonso niet voorkomen. De motoren van tegenwoordig hebben zo’n steile vermogenscurve dat het op een natte baan zonder TC bijna niet meer te doen is”, uit 'DC' tegenover Autosport zijn zorgen.
De Schot zegt vertrouwen te hebben in de manier waarop Whiting te werk gaat, maar stelt dat informatie uit de eerste hand – van de coureurs zelf dus – onontbeerlijk is. En dat hij puur wil voorkomen dat er achteraf, dus na een incident, halsoverkop alsnog maatregelen genomen moeten worden.
,,Charlie verstaat zijn vak en heeft in het verleden moeilijke besluiten genomen. Dat doet hij door in te spelen op informatie die hij ontvangt”, vervolgt Coulthard. ,,Maar hij weet niet hoe het is om volgas door spray heen te rijden zonder iets te zien. Daarom hebben wij deze dialoog opgestart.”
De Red Bull-coureur praat in wij-vorm omdat hij steun heeft van Button en Massa. ,,Het enige waar ik me zonder tractiecontrole zorgen over maak? Racen in de regen”, zegt de Brit. ,,Zonder TC hadden we in Fuji niet kunnen racen.” Massa: ,,Volgens Michael Schumacher en andere coureurs is het nu anders rijden zonder tractiecontrole dan in het verleden. Een race gelijk aan die in Fuji zou erg gevaarlijk zijn.”
FIA-voorzitter Max Mosley kan de ophef niet goed plaatsen. Hij zegt dat regenraces echt niet onveiliger worden nu de coureurs niet meer over computerassistentie beschikken. ,,Met of zonder tractiecontrole, in de regen rijden brengt altijd risico's met zich mee. De kans dat je van de baan afschiet is misschien wel groter, maar dat gebeurt wel bij lagere snelheden. Dus is de kans op letsel kleiner dan op een droge baan.”
Hij vervolgt: ,,Ja, het wordt moeilijker voor de coureurs als het regent, maar dat is het sowieso al. En men vergeet snel dat zelfs de slechtste Formule 1-coureur ongelooflijk goed is in wat hij doet. Deze jongens kunnen fantastisch goed autorijden dus ze redden zich er vast wel mee.”
KVN/MB