Davidson: ‘Klantenchassis’ positief voor
Anthony Davidson denkt dat klantenchassis' van positieve invloed kunnen zijn op de Formule 1. Niet geheel ontoevallig, aangezien zijn werkgever Super Aguri hierover in een stevig debat is verwikkeld.Wie niet sterk is, moet slim zijn. Vandaar dat Super Aguri in 2007 met een Honda-chassis wil rijden. Vooral Colin Kolles zit hier totaal niet op te wachten, aangezien dit wel eens tot gevolg kan hebben dat een deel van de televisie-opbrengsten aan de neus van Spyker voorbij gaat. Er wordt al gedreigd met de gang naar de rechter.
Volgens 'Ant' is er juist niets mis met het gebruik van klantenchassis' en kunnen sport en coureurs hand in hand profiteren als het gebruik wordt gelegaliseerd. ,,Als er op een professionele manier mee wordt omgesprongen, denk ik dat het goed is”, vertelt hij op de Autosport International Show.
,,Zo komen er meer goede auto's beschikbaar en dat is alleen maar goed voor de coureurs. Er zijn er zoveel die al niet eens de kans krijgen om hun talent te tonen in de Formule Ford, laat staan in de Formule 1.”
En daar zouden de fans van moeten profiteren. ,,Uiteindelijk gaat het hen er alleen maar om dat die auto's snel rijden. Hoe meer snelle auto's er zijn, des te meer coureurs om de zege kunnen strijden. Zo krijg je vanzelf nieuwe helden bij het publiek. Niemand zit te wachten op een auto die de race finisht met vier ronden achterstand.”
Of de Japanse renstal uiteindelijk met een veredelde RA106 aan de start zal verschijnen is nog niet bekend, want het is pas vanaf 2008 toegestaan om onderdelen van een ander team te kopen. De intellectuele eigendomsrechten van de auto zijn inmiddels wel in bezit van Super Aguri, maar dat is meer een kwestie van creatief boekhouden.
Het team voert als verweer immers aan dat het bij de wintertests gebruikte chassis niet gebouwd is door de Formule 1-basis van Honda in het Engelse Brackley, maar bij de Honda R&D fabriek in Tochigi, Japan. En daar zouden dan zowel Super Aguri als Honda onderdelen van mogen betrekken, in de optiek van Super Aguri.
Scuderia Toro Rosso probeert via soortgelijke weg van start te mogen gaan met Red Bulls RB2.
KVN