In een kort vraaggesprek blikt Robert Doornbos terug op de GP van Australië. Over zijn werk als derde rijder, Michael Schumacher en de Toyota-motor.

Hoe heb je het afgelopen weekend beleefd?

Robert: ,,Erg goed. Toen ik woensdagmiddag voorafgaand aan de Grand Prix aankwam in de paddock, was het net alsof ik, zoals vroeger, na een lange zomervakantie mijn klasgenoten weer op school terug zag. Ik voelde me echt weer direct thuis bij zowel het team als in de paddock. In de Drivers Briefing werd ik ook door verschillende coureurs waaronder Michael Schumacher en David Coulthard met een enthousiaste ‘Welcome back!’ onthaald.”

Wat stond er op het programma?

Doornbos: ,,Nadat ik op donderdag een nieuw stoeltje aangemeten had gekregen, heb ik samen met mijn engineer alle technische zaken voor het weekend doorgenomen. Ook op zaterdag en zondag heb ik weer bijzonder veel opgestoken door actief aanwezig te zijn tijdens alle sessies en briefings. Net als vorig jaar was ik ’s ochtends vaak al om half acht op het circuit aanwezig, om pas ’s avonds laat moe maar voldaan terug te keren naar het hotel. Hopelijk kan ik met deze bijdragen mijn teamgenoten goed van dienst zijn.”

En hoe je werkdag er vrijdag uit? Doornbos: ,,Vrijdag heb ik, verdeeld over de twee vrije trainingen, in totaal meer dan een Grand Prix-afstand afgelegd. Ik heb lange runs gereden, zodat we een goede indruk kregen van de potentie van de Bridgestone banden. Onder andere Kees van de Grint heeft me van veel waardevolle informatie voorzien. Met de nieuwe reglementen moet je immers toch wat meer met je ‘koppie’ rijden en vooral niet te agressief proberen te zijn. Omdat ik tegen het einde van de tweede sessie al vijftig ronden op mijn banden had afgelegd, zat een snelle tijd er echt niet meer in. Dat komt echter de volgende keer wel!”

Verschilde de auto veel met die van vorig jaar?

Doornbos: ,,Absoluut. Na mijn laatste test op Jerez de la Frontera in december vorig jaar heeft het team zo’n twintig procent meer neerwaartse druk gevonden, wat ongeveer gelijk staat aan wel 100 kilo. Daardoor is de auto een stuk beter te rijden. Naast Bridgestone heeft ook Toyota goed werk verricht. De Toyota-motor heeft een enorm goede ‘koppel’, is heel soepel in gebruik en reageert gevoelig. Al met al een erg grote plus ten opzichte van 2004!”

Wat ga je deze week doen?

Doornbos: ,,Ik ben zojuist aangekomen in Kuala Lumpur waar ik me deze week samen met mijn trainer fysiek zal gaan voorbereiden op het aanstaande Grand Prix weekend. Dat houdt in dat ik nu al zo’n vijf á zes liter water per dag drink om dat er goed uit te kunnen zweten tijdens mijn sportieve programma in de veeleisende hitte hier. Eind volgende week zal ik samen met het team nog een aantal PR activiteiten ondernemen voor Sobranie, het Oosterse tabakslabel van Benson & Hedges. Voor de rest kan ik werkelijk niet meer wachten om weer achter het stuur te kruipen volgende week vrijdag. Ik tel de dagen alvast weer af!”