De la Rosa: ’Renault gebruikte teamorders’
Een heet hangijzer in de Formule 1 is het gebruik van teamorders. Vooral het Ferrari-team staat hier bij de grote massa om bekend. McLaren kon er in het verleden ook wat van, maar inmiddels zijn de teamorders uit den boze. Pedro de la Rosa windt zich na de Turkse Grand Prix op omtrent een discutabele inhaalactie bij Renault. Na de start van de race pakt Giancarlo Fisichella de leiding. Lang kan hij er niet van genieten, hij krijgt zijn banden niet snel genoeg op temperatuur en gaat heel even van de baan af. Genoeg voor Kimi Raikkonen om te profiteren, een ronde later wordt de Romein opnieuw ingehaald. Dit keer door teamgenoot Fernando Alonso.
En juist dat is het feit waar McLaren-testcoureur Pedro de la Rosa zich boos om maakt. Een moment eerder is op de boordradio van Renault immers duidelijk te horen dat Fernando Alonso een vrijbrief krijgt om zijn teammaat in te halen. ,,Fernando, je bent sneller dan ’Fisi’. Haal hem in", luidt de boodschap. Eerder gaf het Renault-team een soortgelijke opdracht tijdens de Canadese Grand Prix.
De Spaanse tester denkt nu dat Renault de uit 2003 stammende regel die stelt dat teamorders verboden zijn aan haar laars heeft gelapt. ,,Wat Renault deed is een duidelijk voorbeeld van dat wat niet mag. Ik ben er volledig van overtuigd dat dit teamorders waren", vertelt hij in de Spaanse krant Marca.
,,Het was heel duidelijk te horen dat Alonso Fisichella in moest halen. Wat ik jammer vind is dat we daarvoor niet konden horen wat er tegen de Italiaan werd gezegd", besluit De la Rosa zijn klaagzang. KVN
En juist dat is het feit waar McLaren-testcoureur Pedro de la Rosa zich boos om maakt. Een moment eerder is op de boordradio van Renault immers duidelijk te horen dat Fernando Alonso een vrijbrief krijgt om zijn teammaat in te halen. ,,Fernando, je bent sneller dan ’Fisi’. Haal hem in", luidt de boodschap. Eerder gaf het Renault-team een soortgelijke opdracht tijdens de Canadese Grand Prix.
De Spaanse tester denkt nu dat Renault de uit 2003 stammende regel die stelt dat teamorders verboden zijn aan haar laars heeft gelapt. ,,Wat Renault deed is een duidelijk voorbeeld van dat wat niet mag. Ik ben er volledig van overtuigd dat dit teamorders waren", vertelt hij in de Spaanse krant Marca.
,,Het was heel duidelijk te horen dat Alonso Fisichella in moest halen. Wat ik jammer vind is dat we daarvoor niet konden horen wat er tegen de Italiaan werd gezegd", besluit De la Rosa zijn klaagzang. KVN