Het is onwaarschijnlijk dat Super Aguri, zoals vooraf gepland was, tijdens de eerste Europese en tevens vierde Grand Prix van het jaar, in Imola, start met een eigen auto. Dat zegt Daniel Audetto, teammanager van het nieuwe, Japanse Formule 1-team. De oude Arrows A23-bolides waarmee Super Aguri het seizoen begint, worden naar alle waarschijnlijkheid dus pas later dit jaar naar het museum verwezen.

Er is veel tijd gaan zitten in het aanpassen van de Arrows A23-chassis’ uit 2002 naar de huidige reglementen, aldus Audetto. Daardoor is de ontwikkeling van de nieuwe bolide, de SA06, nagenoeg stil komen te liggen. ,,We hebben een heleboel wijzigingen moeten doorvoeren om door de crashtest te komen, en om aan de nieuwe veiligheids- en aërodynamicareglementen te voldoen”, zegt Audetto tegenover Autosport. ,,Slechts een paar mensen konden hierdoor verder met de ontwikkeling van de 2006-auto.”

Mogelijk debuteert de eerste echte bolide van Super Aguri nu pas 7 mei, als de Grand Prix van Europa plaats heeft op de Nürburgring. Dat beaamt Audetto, al wil hij het debuut van de SA06 in Imola (23 april) niet definitief uitsluiten. ,,De kans is groot dat we de nieuwe auto niet voor Imola afkrijgen. Maar ons streven is nog altijd om ‘m vóór die race af te krijgen. Ik sluit het niet bij voorbaat uit, we zullen zien.”

Het tweede exemplaar laat mogelijk zelfs nog wat langer op zich wachten, zegt Audetto. Dat zou betekenen dat Yuji Ide het een aantal Grand Prix’ langer moet doen met de aangepaste Arrows A23, de SA05, zoals Super Aguri ‘m noemt. Audetto: ,,We willen onze coureurs zoveel mogelijk dezelfde kansen geven. Maar als we er één af hebben voor Takuma Sato, zullen we het zeker niet nalaten om die in zetten.”

Super Aguri gaat zich volledig toeleggen op de ontwikkeling van de nieuwe auto, als de SA05-bolides eenmaal verscheept zijn naar Bahrein. Het team van voormalig Formule 1-coureur Aguri Suzuki gaat geen tijd verspillen aan het bouwen van een derde SA05. Naar alle waarschijnlijkheid zet de renstal dan ook pas een derde coureur in op de vrijdag als de nieuwe auto er is. ,,We kunnen weinig leren van de SA05. Of we nu zes of vijf seconden te langzaam zijn, maakt niet zoveel verschil. We willen ons richten op de 2006-auto, zonder druk en stress.”

,,Het begin van het jaar willen we vooral als leerperiode gebruiken. Trainen hoe we goede pitstops kunnen maken, strategisch beter worden en iedereen in het team vertrouwen geven. Het wordt een soort van trainingsessie. Maar ze wijn geen losers”, meent Audetto. ,,We zijn professioneel en willen zoveel mogelijk ervaring opdoen in die leerperiode.”

PPB