Doordat Prodrive zich later deze maand tegenover de FIA moet vertegenwoordigen, staat haar deelname volgend jaar op losse schroeven. Het team onderhandelt niet met McLaren of andere teams voordat duidelijk is of er überhaupt met klantenchassis’ gereden mag worden.Prodrive is van plan volgend jaar met een klantenchassis te rijden. Omdat er nog geen nieuw Concorde Agreement is getekend, is de kans groot dat het verdrag in de huidige opzet een jaar langer geldig blijft. Met als gevolg dat het inzetten van klantenchassis’ verboden is.

Williams kaartte dit onlangs bij de FIA aan. De renstal uit Oxford twijfelt aan de legaliteit van de inschrijving en plannen van Dave Richards. Met als resultaat dat FIA-voorzitter Max Mosley het Court of Appeal bij elkaar heeft geroepen. Op 24 oktober vindt in Londen de hoorzitting plaats, een dag later wordt de uitslag verwacht.

Tot die tijd onderhandelt Prodrive niet met McLaren of andere teams. Gisteren stelde McLarens CEO Martin Whitmarsh zijn werknemers al op de hoogte dat McLaren afziet van de samenwerking met Prodrive. Maar zo definitief is het volgens Prodrive nog niet.

De renstal van Dave Richards verklaarde tegenover Autosport.com dat de samenwerking met McLaren nieuw leven kan worden ingeblazen als de Court of Appeal in hun voordeel beslist en als er op tijd een nieuw Concorde Verdrag getekend wordt. Maar ook Prodrive beseft dat hun deelname in 2008 door tijdgebrek op de tocht staat.

,,Het is verkeerd om te zeggen dat onze samenwerking met McLaren van de baan is. In tegendeel. Al een tijd geleden hebben wij overeenstemming bereikt over de manier waarop we Prodrive kunnen runnen,” verklaart een woordvoerder. ,,De door onszelf opgelegde deadline is echter verstreken, waardoor een competitieve en professionele start volgend jaar bemoeilijkt wordt.”

Volgens Prodrive is het rijden met een klantenchassis de enige lange-termijnoplossing om kosten te besparen. Maar tot ze de absolute zekerheid hebben in de vorm van een nieuwe Concorde Agreement die klantenchassis’ toestaat, durft Prodrive het nog niet aan verder te gaan met hun voorbereiding en personeel aan te nemen.

,,Prodrive wil niets liever dan deelnemen in de Formule 1. We zijn hoopvol dat het geschil in ons voordeel wordt beslist en dat als gevolg daarvan een nieuw Concorde Verdrag getekend kan worden. Ondertussen bekijken we alternatieve opties voor volgend seizoen.”

LV