Demperverbod mogelijk in nadeel Renault
Giancarlo Fisichella vreest dat Renault wel eens in het nadeel kan zijn nu de FIA heeft besloten een innovatief massadempersysteem per direct te verbieden. De Frans-Engelse renstal was dé pionier achter het systeem en ziet dit voordeel nu als sneeuw voor de zon verdwijnen.
Het massadempersysteem treedt vooral in werking als de auto ’springt’ als ’ie over de kerbstones rijdt. Daarbij krijgen de banden een flinke klap, het dempersysteem zorgt er dan voor dat de kracht in tegengestelde richting wordt teruggevoerd. Daardoor wordt de auto stabieler en nog belangrijker: er is meer grip in de bochten.
Volgens de FIA is de werking van het systeem in strijd met artikel 3.15 van de technische reglementen. Dit omdat de massa zich in het dempersysteem vrij kan bewegen en invloed heeft op de aërodynamische prestaties van de auto.
Meteen na het verbieden was de verwachting dat het nadeel voor Michelin-rijders groter is dan de coureurs die gebruik maken van Japans Bridgestone-rubber. De Japanse banden hebben sterkere zijkanten, waardoor de neiging om in te deuken veel minder groot is. De uitspraken van Fisichella lijken deze theorie te ondersteunen.
,,Ja, het zou een probleem voor ons kunnen zijn”, vertelt hij in Autosprint. ,,Ik weet het fijne niet van deze beslissing van de FIA, maar als ik het me goed herinner hebben we het massadempersysteem dit jaar in vrijwel iedere race gebruikt.”
Dergelijke systemen van Red Bull Racing, Ferrari en McLaren zijn eveneens verboden. Van dit trio rijdt enkel Ferrari op Bridgestone-banden.
KVN