Dennis: ’Afstelling oorzaak bandenprobleem’
Opnieuw werd een Michelin-team geplaagd door problemen met de banden tijdens een race. In Italië was McLaren het slachtoffer. Teambaas Ron Dennis pleit Michelin vrij, hij steekt de hand in eigen boezem omdat de afstelling van de bolides teveel van de banden geëist zou hebben.
Kimi Raikkonen moest ongeveer halverwege de race, vlak na zijn eerste pitstop, opnieuw naar binnen omdat het loopvlak van zijn band (linksachter) los begon te laten. Door deze extra pitstop viel hij terug naar de twaalfde plek, finishen deed hij op P4. Juan Pablo Montoya werd in de slotfase van de race getroffen door hetzelfde probleem. Hoewel hij wat rustiger moest rijden, slaagde hij er wel in de race te winnen.
Aangezien alleen McLaren er last van had, is de zaak voor Ron Dennis wel duidelijk. ,,De balans van de auto’s was niet helemaal in orde. Het was een probleem dat groot genoeg was om van grote invloed te zijn op de banden."
Volgens de teambaas kwam Kimi Raikkonen er het slechtst vanaf omdat hij degene was met de zwaarste auto. Vanwege zijn motorwissel begon de Fin met zeer veel benzine aan de race in de hoop terrein goed te maken. ,,Kimi stelde ons via de radio op de hoogte van het probleem, daarna zagen we op de data wat er precies gebeurde."
Toch wil de teamleider niet van een fout spreken. ,,Een simpele rekensom leerde ons achteraf dat Kimi makkelijk voor Alonso had kunnen komen. Met de strategie was dan ook niets mis, maar helaas werd er niet iets teveel van de banden gevraagd."
KVN
Kimi Raikkonen moest ongeveer halverwege de race, vlak na zijn eerste pitstop, opnieuw naar binnen omdat het loopvlak van zijn band (linksachter) los begon te laten. Door deze extra pitstop viel hij terug naar de twaalfde plek, finishen deed hij op P4. Juan Pablo Montoya werd in de slotfase van de race getroffen door hetzelfde probleem. Hoewel hij wat rustiger moest rijden, slaagde hij er wel in de race te winnen.
Aangezien alleen McLaren er last van had, is de zaak voor Ron Dennis wel duidelijk. ,,De balans van de auto’s was niet helemaal in orde. Het was een probleem dat groot genoeg was om van grote invloed te zijn op de banden."
Volgens de teambaas kwam Kimi Raikkonen er het slechtst vanaf omdat hij degene was met de zwaarste auto. Vanwege zijn motorwissel begon de Fin met zeer veel benzine aan de race in de hoop terrein goed te maken. ,,Kimi stelde ons via de radio op de hoogte van het probleem, daarna zagen we op de data wat er precies gebeurde."
Toch wil de teamleider niet van een fout spreken. ,,Een simpele rekensom leerde ons achteraf dat Kimi makkelijk voor Alonso had kunnen komen. Met de strategie was dan ook niets mis, maar helaas werd er niet iets teveel van de banden gevraagd."
KVN