Het controversiële pitstopincident bij McLaren, waarbij Fernando Alonso teamgenoot Lewis Hamilton zo lang ophield, dat de Brit zijn laatste vliegende ronde miste, is Hamiltons eigen schuld. Dat heeft Ron Dennis gezegd tijdens een persconferentie na afloop van de kwalificatiesessie.Volgens Dennis had Hamilton in een eerdere fase van de kwalificatie Alonso voorbij moeten laten op de baan. ,,Maar dat deed hij niet – hij ging er juist volgas vandoor. Daardoor raakte onze geplande pitstopvolgorde in de war; de auto's reden op de verkeerde plaats op de baan, waardoor de situatie voor het team behoorlijk gecompliceerd werd.''

Dennis legde uit dat tijdens de kwalificatiesessies vooraf precies wordt gepland welke coureur wanneer de baan op gaat en wie er in welke volgorde zijn pitstops maakt. Dat heeft weer invloed op de hoeveelheid brandstof die elke coureur aan boord heeft voor zijn laatste kwalificatieronde. Kortom: ,,Door de actie van Lewis raakten we uit het geplande ritme, met als resultaat dat hij daar zelf het slachtoffer van werd.''

Dat Alonso expres tien seconden langer stil bleef staan om zijn teamgenoot af te troeven, ontkent Dennis. ,,Fernando werd door zijn engineer de baan op gestuurd op het meest geschikte moment. De engineer is de baas, hij bepaalt wanneer de rijder vertrekt – dat is de procedure. En wie denkt dat hij Alonso opzettelijk tegenhield, moet dat zelf weten.''

Hamilton erkende dat hij bewust de order om Alonso voorbij te laten heeft genegeerd: ,,Ik stond aan het eind van de pitlane met Fernando en Raikkonen; ik wilde niet het risico lopen dat ik door Kimi zou worden ingehaald en kostbare tijd zou verliezen. Dat had me ook mijn laatste ronde kunnen kosten.'' Volgens Hamilton heeft de vertraging in de pits hem in totaal zo'n 30 seconden gekost. En dat vindt hij moeilijk te verkroppen. ,,Als er genoeg tijd is en je houdt je teamgenoot niet op, dan kun je rustig een paar seconden wachten. Maar niet een halve minuut.''

Dennis erkent dat de gang van zaken spanningen oplevert. ,,Het is extreem moeilijk om met twee van zulke competitieve coureurs te werken. Er zijn daardoor absoluut spanningen binnen het team, daar maak ik geen geheim van. Fernando en Hamilton zijn allebei zeer gedreven en willen ieder per se winnen. Situaties als deze leveren echter alleen maar meer druk op en we zullen ons best moeten doen om die druk te verminderen in de loop van dit seizoen.''

De persconferentie waarin Dennis tekst en uitleg gaf, werd gehouden voordat de teambaas op het matje moest komen bij de FIA-stewards. De bijeenkomst werd vanaf het begin bijgewoond door Alonso, maar Hamilton kwam later binnen. Volgens hem omdat hij niet wist dat er een persconferentie was.

DP