Ron Dennis heeft verrassend gedetailleerd uitgelegd hoe het toch mogelijk is dat Fernando Alonso in de kwalificatie in China zoveel langzamer was dan teammaat Lewis Hamilton.Alonso was na de training zo boos dat hij een deur in de hospitality van McLaren beschadigde, en in Interlagos gaf hij opnieuw hints dat hij belemmerd werd door een slechte bandendruk.

Gefrustreerd over de hoog oplopende discussie legde Dennis precies uit wat er is gebeurd die dag. FORMULE 1 RaceReport-medewerker Adam Cooper was er bij.

Dennis: ,,Het is zeer uitdagend om de werking van een band te doorgronden. De druk in de band wordt door verschillende dingen beïnvloed en daar kwam in China de luchtvochtigheid nog eens bovenop. Dat betekent dat het enorm moeilijk is om tijdens het hittebereik de druk op allerlei vlakken op constant niveau te houden.”

,,Ten tweede, er is geen band waarvan de druk meteen optimaal is zodra de coureur zijn auto het circuit opstuurt. Je probeert te bepalen hoeveel druk een coureur in zijn outlap in de banden kan krijgen en vrijwel iedere band begint op een ander drukniveau. Dat heeft te maken met de plek van het rubber op de auto. Aan de hand van data uit trainingen voorspel je wat de band gaat doen in de vliegende ronde. Vervolgens koelt ‘ie de ronde daarna weer af.”

,,Je probeert dus iets te bereiken dat inconsistent is. Onze engineers slagen er ook maar in minder dan tien procent van de gevallen in om de druk in de banden zo goed als optimaal te krijgen, juist vanwege die intense variabelen. In alle banden die we op dat moment gemonteerd hadden, was de druk niet optimaal.”

,,Of het waar is dat de druk aan de hoge kant was? Het antwoord is ja. Was het abnormaal gezien de omstandigheden? Nee. Als we het zouden analyseren, zou de conclusie zijn dat er geen verschil van vijf tienden tussen beide auto’s was.”

,,Meer dan twee tienden had te maken met het verschil in brandstof, omdat Lewis in een lichtere auto reed en ook won Lewis ten opzichte van Fernando twee keer tijd onder het remmen. Goed voor bijna twee tienden. Die marge wist hij te behouden.”

,,Het verschil in rondetijden werd dus veroorzaakt door de benzine en momenten op specifieke punten op het circuit, waar Lewis het onder het aanremmen gewoon erg goed deed. Dat zijn de feiten, absoluut. Misschien is het niet wat Fernando voelde in het heetst van de strijd, maar ik weet zeker dat hij het nu wel begrijpt.”

AC/KVN