Ferrari-president Luca di Montezemolo erkent dat de Formule 1 aan kostenbesparing moet gaan doen, maar waarschuwt er gelijktijdig voor dat een budget cap moeilijk te handhaven is.

De Formule 1 is van plan om met ingang van 2015 de kosten van de sport te gaan inperken. Gedurende 2014 moet daar dan ook over overlegd en onderhandeld worden, hetgeen iets is waar Ferrari-topman Di Montezemolo achter staat, maar de Italiaan maakt in gesprek met Autosport duidelijk dat hij desondanks problemen ziet voor het invoeren van een budget cap.

“Ik heb mijn twijfels bij een budget cap omdat het iets is dat makkelijk te ontduiken is”, vertelt hij. “Zeker voor fabrieksteam zou het eenvoudig zijn om vals te spelen, want wij van Ferrari zouden bijvoorbeeld bij het aan ons gelieerde Chrysler in Detroit kunnen aankloppen en ze voor ons aan het werk zetten, terwijl ook Mercedes binnen haar verschillende bedrijven zou kunnen sjoemelen.”

“We moeten in ons streven om vast te stellen wat de budget cap precies dient te zijn, dus een goede, werkbare oplossing zien te bedenken om de kosten te reduceren. Dit laatste is een prioriteit, want de hoge kosten zijn op het moment het grootste probleem binnen deze sport.”

Dat de Formule 1 in zijn ogen ‘niet gezond’ is, werd volgens Di Montezemolo gedurende 2013 treffend geïllustreerd door de situatie op de rijdersmarkt: “Met uitzondering van Kimi Räikkönens komst naar ons team, was elke transfer voor 2014 gebaseerd op wat een coureur een team in financieel opzicht kan bieden. Teams als Lotus, Force India, Sauber en Williams maakten hun keuzes allemaal op die basis.”

“Dat het voortbestaan van teams afhankelijk is van wat een coureur kan bijdragen, is een situatie die ik nog nooit eerder heb gezien in de Formule 1 en is er bewijs van dat de sport niet in gezonde doen verkeert.”

De beste oplossing is volgens Di Montezemolo dat de teams zich unaniem uitspreken voor kostenbesparing en de FIA vervolgens een plan opstelt. “Zij moeten een voorstel doen dat de kosten drastisch terugbrengt en ons vervolgens de kans gegeven daarop te reageren. Wat we in ieder geval niet moeten doen, is de technici de budget cap laten bepalen, want dan komen we er nooit”, besluit hij.