Di Montezemolo: ‘Testreglement is belachelijk’


Daan de Geus
28 december 2013
Ferrari-president Luca di Montezemolo heeft weer eens flink gemopperd over het testverbod dat hem al jaren een doorn in het oog is. Zijn nieuwste tirade is daarbij vooral gericht tegen het simulatortesten.
Di Montezemolo heeft tijdens een lunch op Ferrari’s testbaan Fiorano duidelijk gemaakt dat het testverbod – ondanks dat dit enigszins versoepeld is voor 2014 – hem nog altijd niet zint en hij testen in een simulator ‘een grap’ vindt.
“Het is belachelijk dat wij enorme bedragen in vreselijke machines als simulatoren hebben moeten investeren, terwijl we niet mogen testen op echte circuits als Fiorano en Mugello”, beklaagt de Ferrari-president zich, verwijzend naar deze voor de Scuderia nabij gelegen circuits.
“Als er teams zijn die geen geld hebben om te testen, kunnen ze zich beter op de GP2, karting of basketbal richten”, vindt Di Montezemolo, die het ‘belachelijk’ vindt dat er ‘niet getest mag worden, maar er aan de andere kant noodgedwongen veel geld uitgegeven moet worden aan simulatoren en een windtunnel waarin we aerodynamica testen waar we niks aan hebben voor onze straatauto’s.’
Voordelen
Hoewel Di Montezemolo stelt ‘in de eerste plaats’ weer op circuits te willen testen om jonge coureurs een kans te geven aan Formule 1-auto’s te wennen en ervaring op te doen, zijn er buiten dat volgens hem ook ‘goede mogelijkheden’ om het publiek of sponsoren bij tests te betrekken: “Want tussen de races door gebeurt er verder te weinig in de Formule 1.” Wat volgens de Italiaan een verder voordeel zou zijn van meer tests, is dat situaties zoals die tijdens de Grand Prix van Engeland van 2013 – waar de ene naar de andere Pirelli-band ontplofte – voorkomen kunnen worden. Tot slot stelt hij nog dat testen goedkoper is dan de simulator telkens maar weer doorontwikkelen: “Dus dat is zeker iets om het in de toekomst over te hebben”, besluit hij.
Hoewel Di Montezemolo stelt ‘in de eerste plaats’ weer op circuits te willen testen om jonge coureurs een kans te geven aan Formule 1-auto’s te wennen en ervaring op te doen, zijn er buiten dat volgens hem ook ‘goede mogelijkheden’ om het publiek of sponsoren bij tests te betrekken: “Want tussen de races door gebeurt er verder te weinig in de Formule 1.” Wat volgens de Italiaan een verder voordeel zou zijn van meer tests, is dat situaties zoals die tijdens de Grand Prix van Engeland van 2013 – waar de ene naar de andere Pirelli-band ontplofte – voorkomen kunnen worden. Tot slot stelt hij nog dat testen goedkoper is dan de simulator telkens maar weer doorontwikkelen: “Dus dat is zeker iets om het in de toekomst over te hebben”, besluit hij.
Gerelateerd nieuws

Hamilton diepbedroefd door aanrijding met bosmarmot: ‘Het is zo triest’
16 juni 2025 13:00 - GP Canada

Kubica schrijft sprookje met winst voor Ferrari in 24 uur van Le Mans: ‘We verdienen deze overwinning’
15 juni 2025 19:49 - Nieuws

Bijrol in F1-film smaakt naar meer? ‘Moet toch een nieuwe baan’, grapt Vasseur
15 juni 2025 19:00 - GP Canada

Hamilton doet zijn beklag over Ferrari: ‘Onze auto kan gewoon niet sneller’
15 juni 2025 15:30 - GP Canada