Het testverbod is tegen het zere been van Ferrari-baas Luca di Montezemolo, nadat ook de mid-season test is afgeschaft. Teams vonden de test op Mugello, de thuishaven van Ferrari, geen toegevoegde waarde hebben.

Om kosten te besparen is sinds het seizoen 2008 het aantal testdagen gelimiteerd. Sindsdien waren er alleen wintertests en mogelijkheden voor talenten om ervaring op te doen. Het testmoment midden in het seizoen van dit jaar beviel niet bij veel teams en is daarom voor volgend seizoen weer geschrapt. Er zullen voorafgaand aan het seizoen nog drie vierdaagse tests zijn, omdat de meeste teams aangaven aan twaalf testdagen genoeg te hebben.

“Hoe kan het dat je in deze sport niet mag testen?”, blijft Di Montezemolo zich afvragen. “De sport moet niet vergeten dat er bedrijven zijn die veel investeren en geïnteresseerd zijn in de research en feedback voor hun wagens. Bovendien krijgen jonge coureurs ook geen kans meer om kilometers te maken”, aldus de Ferrari-baas. Vorig jaar in december sprak Di Montezemolo zich ook al uit over het testverbod.  “Ik mag mijn team niet op het circuit laten testen, maar moet daardoor wel noodgedwongen enorme geldbedragen investeren in een simulator”, mopperde hij destijds.

In de hoogtijdagen van het testen, 2005, draaide Ferrari 81 dagen van het jaar testronden. In 2004 werden voor het eerst afspraken gemaakt over testrestricties. De limiet kwam te liggen op dertig testdagen in 2005. Ferrari echter hoefde zich niet aan die limiet te houden omdat het niet instemde met de afspraak. Di Montezemolo noemt het huidige testverbod ‘een grap’, refererend aan de uitspraken van Bernie Ecclestone. Die verklaarde het protest van Ferrari tegen de vermeende inhaalpoging onder geel van Vettel een grap te vinden.