Paul di Resta vindt het niet terecht dat Force India en andere teams onder vuur liggen omdat ze ervoor kiezen in Q3 in de pits te blijven uit tactisch oogpunt. Dat zegt hij tegen het Britse blad Autosport.

Door geen tijd neer te zetten in het laatste deel van de kwalificatie besparen de coureurs een set banden en kunnen ze zelf kiezen op welke compound ze van start gaan. De andere coureurs in de toptien moeten de race aanvangen op het rubber waarmee ze hun snelste tijd in Q3 hebben gezet.

Onder meer Ferrari en bandenleverancier Pirelli vinden deze tactiek onwenselijk en stellen dat het publiek op deze manier wordt benadeeld. Di Resta vindt dat de kwestie te veel wordt opgeblazen en stelt dat de topteams makkelijk praten hebben. Volgens de Schot hebben zij immers veel minder ronden nodig om tot Q3 door te dringen.

“De topteams hoeven geen set zachte banden te gebruiken om door Q1 te komen”, licht Di Resta toe. “Afgezien van het feit dat ze hun auto beter voor elkaar hebben, is dat een voordeel dat zij hebben. In Japan reden wij bijvoorbeeld dertien ronden in de kwalificatie, terwijl Red Bull met maar acht ronden de poleposition pakte.”

“De mensen kijken bovendien niet naar de kwalificatie om een Force India de achtste tijd te zien neerzetten”, vervolgt de Schot. “Ze willen het gevecht om de pole volgen. Niet rijden in Q3 geeft ons een grotere kans om ons in de strijd te mengen tijdens de race. Ik zie daar geen kwaad in.”