Renault gaat de FIA om opheldering vragen over de legaliteit van de diffusor die Toyota en Williams gebruiken. Deze zouden de toegestane hoogte overschrijden. Het ongewone uiterlijk van de Toyota- en Williams-diffusors is opgevallen bij Renault. In het technische reglement van de FIA staat dat alle carrosserieonderdelen die verder dan 350 millimeter achter de achteras liggen, niet hoger dan 175 millimeter mogen zijn.

Die regel is in het leven geroepen om de diffusors, die een fors deel van de neerwaartse druk van de auto’s genereren, minder effectief te maken. Renault vermoedt dat Toyota en Williams door een ongebruikelijke vormgeving toe te passen, diffusors hebben die buiten de maximale afmetingen vallen. Dat zou hen vooral in langzame bochten voordeel opleveren.

,,De diffusors zien er in ieder geval interessant uit, maar over de legaliteit ervan kan ik mij niet uitlaten”, vertelde Renaults hoofdingenieur Pat Symonds aan Autosport. ,,Wij zullen de FIA om opheldering vragen, maar hebben dat nog niet gedaan”, aldus Symonds.

Volgens deskundigen zullen de nieuwe regels in de toekomst vaker vragen oproepen over de legaliteit van de Formule 1-auto’s. Zo deed de uitlaatconstructie van de Ferrari F60 sommigen ook de wenkbrauwen fronsen, maar tot dusver heeft geen rivaliserend team de FIA gevraagd er onderzoek naar te doen.

LP