McLaren heeft het Ferrari in Turkije knap lastig gemaakt en het Italiaanse team kan het zich niet veroorloven achterover te leunen. Dit zegt Stefano Domenicali, die van dominantie niets wil weten.Hoewel Felipe Massa won, had hij er moeite mee om Lewis Hamilton van zich af te houden. De McLaren-coureur maakte een extra pitstop en was daardoor een groot deel van de race sneller dan de Ferrari's.

Domenicali geeft ook toe dat Kimi Raikkonen geluk heeft gehad. Hij beschadigde zijn voorvleugel bij de start maar kon doorrijden en werd alsnog derde. ,,We hebben inderdaad gemazzeld”, zegt de teambaas.

,,Er zijn genoeg van dit soort touchés geweest waarbij auto's meer schade opliepen. Daarom was het positief dat we zesde lagen na de start in plaats van op grote achterstand. En natuurlijk was de prestatie van McLaren erg goed.”

Domenicali had al voorspeld dat McLaren niet moest worden afgeschreven en komt daar nog even op terug. ,,Ik heb het altijd gezegd en geloof er ook in. Bovendien hebben we iets gezien dat niet vaak gebeurt: McLaren heeft voor een andere strategie gekozen om ons aan te vallen.”

,,Ze hebben de kwalificatie anders benaderd, vooral met Lewis. Dat was duidelijk waarneembaar in de race. Ik denk dat dit belangrijk is. Zij moeten namelijk reageren op wat wij doen. Overigens denk ik dat McLaren voorlopig met ons blijft vechten en dat we de titelstrijd nog lang niet in ons voordeel hebben beslist.”

Ferrari's teambaas geeft toe dat het moeilijk was om te bepalen wat de juiste banden waren om de race op te starten. Er werd geopteerd voor de zachte banden. De juiste keuze, maar voor de tweede stint werd de verkeerde beslissing genomen.”

,,Er zijn zo ongelooflijk veel dingen waar je rekening mee moet houden voor je kunt beslissen met welke banden je de race begint. Vorig jaar deden we hetzelfde. We waren het enige team dat op zachte banden startte”, zegt Domenicali.

,,We waren blij met de prestaties van de banden op vrijdag en zaterdag. Daarom hadden we nog een nieuw setje over en het is altijd goed om op zachte banden te starten. Dat zijn allemaal van die dingen die meespelen.”

,,Achteraf is het altijd makkelijk praten, maar we zagen geen reden om al in de tweede stint over te stappen naar hardere banden. Vooral omdat Kimi aan het eind op zachte banden enkele zeer snelle tijden reed. Toch ging het in de tweede stint niet goed. Beide coureurs klaagden. Waarom zullen we nog moeten onderzoeken.”

De volgende stop is Monaco. Een race waar Domenicali veel tegenstand verwacht. ,,Niet alleen van McLaren, maar ook van BMW Sauber en Renault. We moeten eens goed nadenken over onze strategie voor de kwalificatie, want dat is op een stratencircuit nog meer van invloed op de race dan elders.”

KVN