Domenicali: ‘We wisten echt van niets’
Volgens Norbert Haug moest Ferrari niet zo zeuren, maar de Scuderia zelf benadrukt dat het team echt niet wist dat er van de FIA op extreme regenbanden moest worden gestart.Deze beslissing werd genomen voor de veiligheid van de coureurs. In het verleden startten enkele teams – waaronder Ferrari – op intermediates achter de safetycar onder de aanname dat het droog genoeg voor deze banden was zodra de race werd vrijgegeven.
De FIA vond de omstandigheden in Fuji zo gevaarlijk dat de autosportbond dit wilde voorkomen. De teams werden hier ongeveer een uur voor de start van op de hoogte gesteld. Toch startte Ferrari op intermediates. Volgens het team omdat sportief directeur Stefano Domenicali de e-mail pas na de start van de race ontving.
Meteen nadat de race was gestart zocht de FIA contact met het team om mee te delen dat de coureurs hun banden moesten wisselen. Tegen die tijd was al duidelijk dat Ferrari dat sowieso had moeten doen, de coureurs hadden de grootste moeite om op de baan te blijven. Omdat er meteen werd bijgetankt had de renstal zelfs een strategisch voordeel.
,,Het is een soort gewoonte binnen de teams en wedstrijdleiding om normale documentatie, zoals bijvoorbeeld de klasseringen, rond te mailen”, vertelde Domenicali in gesprek met FORMULE 1 RaceReport-medewerker Adam Cooper.
,,Maar normaal gesproken, als het om zeer belangrijke informatie gaat, gerelateerd aan de race bijvoorbeeld, dan moet de gang van zaken zo zijn als beschreven in Artikel 15.1, en moet de mededeling door het team ondertekend worden.”
,,Dat is een soort ingebouwde zekerheid, want ik denk dat iedereen het erover eens is dat het vrij stom is om precies het tegenovergestelde te doen. We wisten er niet van en that's it, en het was niet mogelijk om erop in te spelen.”
,,Ik vind het e-mailsysteem erg goed zolang het niet gaat om dingen die onmiddellijk moeten worden toegepast, dan is het makkelijker om het even te kopiëren. Je kunt niet verwachten dat iedereen constant z'n mailbox checkt. Dat lijkt me vrij duidelijk. De reden dat deze regel bestaat is juist om misverstanden zoals deze te voorkomen.”
Jean Todt is niet van plan om de zaak aan te kaarten. ,,De race is afgelopen. We willen graag begrijpen wat er is gebeurd, want de manier waarop het nu gaat staat garant voor controverse en dat is niet goed. Ik heb al eens gelezen dat het dan soms beter is om niet verder te procederen.”
De FIA heeft in een later stadium na de race bekendgemaakt dat de procedures aangepast worden.
AC/KVN