Om toch een indicatie te krijgen van de brandstoftoevoer bij de bolides van deze teams, stond de FIA het ze in Maleisië toe haar eigen sensoren te gebruiken, maar dan wel – en dat is belangrijk – met een door de FIA bepaald rekenmodel om de metingen vast te stellen. Twee weken eerder, in Australië, gebruikte Red Bull ook al een eigen sensor, maar het hield daarbij ook haar eigen rekenmodel aan, en dat is (deels) waarom de FIA na afloop besloot de als tweede geklasseerde Daniel Ricciardo te diskwalificeren. Red Bull is tegen die diskwalificatie in beroep gegaan, met als hoofdargument van haar verdediging dat de fuel flow sensoren niet goed werken en de eigen metingen betrouwbaarder zijn. Of en hoe de gebeurtenissen in Maleisië effect hebben op die zaak, is afwachten. Waarom Renault?
Waarom het vooral Red Bull, Lotus en Toro Rosso zijn die problemen hebben met de fuel flow sensoren, is onduidelijk, maar Auto, Motor und Sport noemt twee mogelijke oorzaken. In de eerste plaats kan het zijn dat elektrische onderdelen van de Renault-motor de sensor storen, maar aangezien Caterham ook een Renault V6 gebruikt en geen problemen heeft, lijkt dat onwaarschijnlijk. “Een meer waarschijnlijke verklaring is dat het komt door de aanpassingen die Red Bull, Lotus en Toro Rosso aan de sensor doen alvorens ze deze inbouwen”, stelt het Duitse blad, dat meldt dat deze drie teams de sensoren modificeren om gewicht te besparen.