DTM: pole voor Green
Jamie Green start de DTM-race op Zandvoort morgen vanaf de eerste startplek. De Mercedes-coureur toont zich in de drie kwartier durende kwalificatie de snelste coureur. Tom Kristensen kan niet tippen aan Greens 1:32.189, hij komt acht honderdsten tekort. Voor de Brit is het de vierde pole-position van het DTM-seizoen en de vijfde uit zijn carrière. Maar die ene zege, daar ontbreekt het nog steeds aan. Juist bij de start wil het met pole-man Green nog wel eens fout gaan. ,,De juiste Mercedes staat dus op pole”, deelde Kristensen glimlachend alvast een plaagstootje uit.
Lof is er ondertussen ook genoeg voor Green, bijvoorbeeld van Mercedes-sportdirecteur Norbert Haug. ,,Zo’n snelle tijd had ik niet voor mogelijk gehouden, goed gedaan van Jamie. En dan is hij ook nog eens twintig kilo zwaarder dan de Audi’s.” De DTM werkt met een strafgewichtsysteem om zo geen (te) grote verschillen te laten ontstaan, vandaar.
Opvallend is het grote verschil met de andere Mercedes-coureurs (Bruno Spengler was de eerstvolgende op plek vijf). Green steekt er in de kwalificatie echt met kop en schouders bovenuit. ,,Wat mijn geheim is? Geen idee. Ik haal het optimale uit de auto, dan ben je altijd snel. En of het morgen nu nat of droog is, de pole is altijd de beste uitgangspositie.”
Kristensen haalt net niet het maximale uit de auto. Hij zou even opgehouden zijn in z’n snelste ronde. ,,Hoeveel het heeft gescheeld zullen we nooit weten. Maar ach, onze long runs zien er goed uit. Je gaat altijd voor pole, maar dit was te close om te voorspellen. Eén ding staat vast, ik moet morgen beter scoren dan Bernd Schneider.”
Martin Tomczyk kwalificeert zich als derde, voor Mattias Ekström. Heinz-Harald Frentzen is de vierde Audi in de topzes, hij vangt de race ook aan vanaf de zesde plek. ,,Vijf Audi’s in de topacht, een tolle leistung”, aldus Wolfgang Ullrich van Audi Motorsport. ,,Maar wij staan op pole”, countert Haug. ,,Voor de vijfde keer in zeven races. Nu wordt het alleen tijd voor Jamie om eens te winnen.”
Schneider is de grote verliezer van de kwalificatie. De leider in het kampioenschap vertrekt morgen vanaf de zevende startplaats, wat Kristensen de mogelijkheid biedt om in te lopen op zijn Duitse rivaal. Nu is het verschil nog twaalf punten. Pierre Kaffer, Alexander Margaritis en Mika Hakkinen sloten de toptien af.
Verder naar achteren vallen twee coureurs op. Mathias Lauda omdat hij zich in zijn 2004-wagen op een prima dertiende plek kwalificeert en Jean Alesi omdat hij niet verder komt dan de achttiende tijd. Ook spint de Fransman nog even in de kwalificatie. Hij houdt slechts de andere 2004-bolides achter zich, wat de oud-Formule 1-coureur aan zijn stand is verplicht. Vooral in zijn 2005-auto.
Klik hier voor de volledige uitslag.
KVN
Lof is er ondertussen ook genoeg voor Green, bijvoorbeeld van Mercedes-sportdirecteur Norbert Haug. ,,Zo’n snelle tijd had ik niet voor mogelijk gehouden, goed gedaan van Jamie. En dan is hij ook nog eens twintig kilo zwaarder dan de Audi’s.” De DTM werkt met een strafgewichtsysteem om zo geen (te) grote verschillen te laten ontstaan, vandaar.
Opvallend is het grote verschil met de andere Mercedes-coureurs (Bruno Spengler was de eerstvolgende op plek vijf). Green steekt er in de kwalificatie echt met kop en schouders bovenuit. ,,Wat mijn geheim is? Geen idee. Ik haal het optimale uit de auto, dan ben je altijd snel. En of het morgen nu nat of droog is, de pole is altijd de beste uitgangspositie.”
Kristensen haalt net niet het maximale uit de auto. Hij zou even opgehouden zijn in z’n snelste ronde. ,,Hoeveel het heeft gescheeld zullen we nooit weten. Maar ach, onze long runs zien er goed uit. Je gaat altijd voor pole, maar dit was te close om te voorspellen. Eén ding staat vast, ik moet morgen beter scoren dan Bernd Schneider.”
Martin Tomczyk kwalificeert zich als derde, voor Mattias Ekström. Heinz-Harald Frentzen is de vierde Audi in de topzes, hij vangt de race ook aan vanaf de zesde plek. ,,Vijf Audi’s in de topacht, een tolle leistung”, aldus Wolfgang Ullrich van Audi Motorsport. ,,Maar wij staan op pole”, countert Haug. ,,Voor de vijfde keer in zeven races. Nu wordt het alleen tijd voor Jamie om eens te winnen.”
Schneider is de grote verliezer van de kwalificatie. De leider in het kampioenschap vertrekt morgen vanaf de zevende startplaats, wat Kristensen de mogelijkheid biedt om in te lopen op zijn Duitse rivaal. Nu is het verschil nog twaalf punten. Pierre Kaffer, Alexander Margaritis en Mika Hakkinen sloten de toptien af.
Verder naar achteren vallen twee coureurs op. Mathias Lauda omdat hij zich in zijn 2004-wagen op een prima dertiende plek kwalificeert en Jean Alesi omdat hij niet verder komt dan de achttiende tijd. Ook spint de Fransman nog even in de kwalificatie. Hij houdt slechts de andere 2004-bolides achter zich, wat de oud-Formule 1-coureur aan zijn stand is verplicht. Vooral in zijn 2005-auto.
Klik hier voor de volledige uitslag.
KVN