Red Bull hoeft niet op medelijden uit de Formule 1 te rekenen als het geen motor voor 2016 kan vinden en zich moet terugtrekken. Bernie Ecclestone denkt zelfs al aan een rechtszaak.

Dat maakt de commerciële uitbater van de sport duidelijk in interview met The Independent. Red Bull heeft een deal met Ecclestone die het haar verplicht tot en met 2020 mee te doen in de Formule 1, maar deelname van de teams van de energiedrankfabrikant is onzeker nadat het haar contract met Renault voor 2016 in alles behalve officiële zin verbrak en daarna nul op het rekest kreeg van Mercedes en Ferrari voor het leveren van motoren.

Hoewel Ecclestone heeft aangegeven er alles aan te doen om Red Bull in de Formule 1 te houden, zal hij geen mededogen tonen als het toch moet stoppen, want dat zou volgens hem dan door eigen toedoen zijn. Ecclestone geeft daarom tegenover The Independent aan dat hij al heeft nagedacht over hoe een eventuele rechtszaak zou gaan, want als Red Bull contractbreuk pleegt, moet het honderden miljoenen euro’s boete betalen.

“Als het daar van komt, zou Red Bull zich er vermoedelijk op beroepen dat ze niet mee kunnen doen omdat ze geen motor hebben. Mijn reactie daarop zou echter zijn dat ze er toen ze het contract tekenenden al voor hadden moeten zorgen dat ze een motor hadden. Het is immers hun eigen verantwoordelijkheid ervoor te zorgen dat ze een motor hebben en kunnen racen.”

‘Doe het er maar mee’
Wie ondertussen niet bepaald overloopt van sympathie voor Red Bull, is Sauber-teambaas Monisha Kaltenborn. “Wij hebben een lange geschiedenis met ze, want wij hebben Red Bull naar de Formule 1 gehaald en tien jaar met ze gewerkt toen ze onze sponsor waren. Maar”, zo vervolgt ze. “Als je naar de laatste jaren kijkt, is Red Bull vaak weggekomen met het niet nakomen van afspraken met anderen.”

“Ik denk dan ook dat ze het maar moeten doen met wat ze nu qua motor aangeboden krijgen en er mee moeten leren leven. Wij doen dat ook al jaren, dus waarom zou Red Bull dat niet kunnen?”, aldus Kaltenborn, die echter niet uitsluit dat ‘het succes Red Bull misschien heeft veranderd’.

Renault
Red Bull schijnt in zekere zin al tot inkeer gekomen zijn wat betreft het verbreken van de relatie met Renault. Na maanden van afgeven op de Franse motorfabrikant, zou het nu proberen de relatie weer te lijmen. Volgens Renault-adviseur Alain Prost kan dat echter wel eens te laat zijn: “Ik weet niet of de relatie nog gerepareerd kan worden, want deze heeft veel schade opgelopen”, vertelt de viervoudig wereldkampioen aan Canal+.

“Red Bull-eigenaar Dietrich Mateschitz is er bovendien heel duidelijk over geweest dat hij niet verder wil met Renault, terwijl Renault-ceo Carlos Ghosn gezegd heeft dat Renault niet als motorleverancier door wil gaan. Ik zie dan ook geen manier waarop dit nog gunstig voor Red Bull kan uitpakken.”