*

0

Formule1

Eelco vanuit Singapore: Thermale jetlag
| Eelco den Boer | Sutton Images

Eelco vanuit Singapore: Thermale jetlag

Doordat bij de Grand Prix van Singapore min of meer de Europese tijden worden aangehouden, valt de verstoring van het bioritme mee. Maar dat wil niet zeggen dat de lange reis helemaal geen impact heeft.

Last van het tijdsverschil heb je dus eigenlijk niet, al voelt het wel wat onnatuurlijk om pas rond lunchtijd je bed uit te komen en midden in de nacht te dineren. De klassieke symptomen van een jetlag, zoals midden in de nacht klaarwakker liggen, blijven echter achterwege. Het temperatuurverschil is een veel grotere aanslag op je lichaam. Gelukkig viel het dagen voor vertrek naar Singapore nog mee met behaaglijke nazomertemperaturen, desalniettemin komt de klap hard aan wanneer je vanuit het ijskoude vliegtuig in de tropische stad aankomt. Het is waarschijnlijk geen wetenschappelijk bewezen kwaal, maar ik heb ooit ergens de term ‘thermale jetlag’ voorbij zien komen.

De gevolgen daarvan heb ik wel echt ondervonden. Zeker eerder dit jaar toen ik na een bezoek aan het WK curling in Edmonton vrijwel direct doorvloog naar de Grand Prix van Bahrein. Maar nog meer vorig jaar toen ik het weekend na de Grand Prix van Singapore meedeed aan een curlingtoernooi in Schotland. De overgang van meer dan 30 graden boven nul naar rond het vriespunt ging me niet in de koude kleren zitten. Nu is curling intensiever dan menigeen denkt, maar ook weer niet dermate dat het normaal is dat na één baantje vegen het zweet al uit je lichaam gutst, en daarmee ook je energie als sneeuw voor de zon verdampt. Gelukkig raakte mijn lichaam er snel aan gewend en had ik er de rest van het toernooi geen last meer van.

Zweten zullen de coureurs in Singapore zeker ook weer, het is de fysiek zwaarste race op de kalender. Maar het zal nauwelijks tot geen invloed hebben op hun prestaties. Ze zijn er uitstekend op voorbereid, Max Verstappen voerde letterlijk trainingen in de sauna uit om vertrouwd te raken aan de extreme hitte. De temperaturen aan boord zijn immers nog veel hoger dan die van de buitenlucht. Dan ben ik toch wel blij met de airconditioning in de perszaal, al moet ik daarvoor wel een extra trui meenemen naar Singapore. Over tegennatuurlijk gesproken.

Meer nieuws

Vorig bericht | 14-09-2017 - 09:44 Ricciardo: ‘Red Bull moet presteren om me te behouden’ Lees het volledige bericht

Volgend bericht | 14-09-2017 - 11:13 ‘Renault wil na 2018 niet verder met Red Bull’ Lees het volledige bericht

Vorige Volgende

Reacties
  • Formule 1 nr. 17 is uit!
  • Formule 1 nr. 16 is uit!
  • Formule 1 nr. 15 is uit!
  • Formule 1 nr. 14 is uit!
  • Formule 1 nr. 13 is uit!
In de nieuwste Formule1:

Miljoenendeal van Verstappen | Troostprijs Vettel | Inhaalrace Hamilton | Interview Hülkenberg | Amerikaanse droom Rinus van Kalmthout Bestel de nieuwste Formule1 Word abonnee

Formule1

GP Abu Dhabi 2017 2017/11/24 10:00:00

Nog tot de 1e Vrije Training

Details

  • CircuitYas Marina Circuit

  • LocatieVerenigde Arabische Emiraten

  • Aantal rondes55

  • Afstand per ronde5,554 kilometer

  • Totale afstand305,355 kilometer

Planning GP Abu Dhabi

  • Begint: 24-11-2017 10:00

    GP Abu Dhabi 2017 – 1e Vrije Training
  • Begint: 24-11-2017 14:00

    GP Abu Dhabi 2017 – 2e Vrije Training
  • Begint: 25-11-2017 11:00

    GP Abu Dhabi 2017 – 3e Vrije Training
  • Begint: 25-11-2017 14:00

    GP Abu Dhabi 2017 – Kwalificatie
  • Begint: 25-11-2017 14:00

    GP Abu Dhabi 2017 – Kwalificatie sessie 1
  • Begint: 25-11-2017 14:27

    GP Abu Dhabi 2017 – Kwalificatie sessie 2
  • Begint: 25-11-2017 14:50

    GP Abu Dhabi 2017 – Kwalificatie sessie 3
  • Begint: 25-11-2017 15:00

    GP Abu Dhabi 2017 – Startopstelling
  • Begint: 26-11-2017 14:00

    GP Abu Dhabi 2017 – Race

Yas Marina Circuit