*

0

Formule1

Eelco vanuit Singapore: Thermale jetlag
| Eelco den Boer | Sutton Images

Eelco vanuit Singapore: Thermale jetlag

Doordat bij de Grand Prix van Singapore min of meer de Europese tijden worden aangehouden, valt de verstoring van het bioritme mee. Maar dat wil niet zeggen dat de lange reis helemaal geen impact heeft.

Last van het tijdsverschil heb je dus eigenlijk niet, al voelt het wel wat onnatuurlijk om pas rond lunchtijd je bed uit te komen en midden in de nacht te dineren. De klassieke symptomen van een jetlag, zoals midden in de nacht klaarwakker liggen, blijven echter achterwege. Het temperatuurverschil is een veel grotere aanslag op je lichaam. Gelukkig viel het dagen voor vertrek naar Singapore nog mee met behaaglijke nazomertemperaturen, desalniettemin komt de klap hard aan wanneer je vanuit het ijskoude vliegtuig in de tropische stad aankomt. Het is waarschijnlijk geen wetenschappelijk bewezen kwaal, maar ik heb ooit ergens de term ‘thermale jetlag’ voorbij zien komen.

De gevolgen daarvan heb ik wel echt ondervonden. Zeker eerder dit jaar toen ik na een bezoek aan het WK curling in Edmonton vrijwel direct doorvloog naar de Grand Prix van Bahrein. Maar nog meer vorig jaar toen ik het weekend na de Grand Prix van Singapore meedeed aan een curlingtoernooi in Schotland. De overgang van meer dan 30 graden boven nul naar rond het vriespunt ging me niet in de koude kleren zitten. Nu is curling intensiever dan menigeen denkt, maar ook weer niet dermate dat het normaal is dat na één baantje vegen het zweet al uit je lichaam gutst, en daarmee ook je energie als sneeuw voor de zon verdampt. Gelukkig raakte mijn lichaam er snel aan gewend en had ik er de rest van het toernooi geen last meer van.

Zweten zullen de coureurs in Singapore zeker ook weer, het is de fysiek zwaarste race op de kalender. Maar het zal nauwelijks tot geen invloed hebben op hun prestaties. Ze zijn er uitstekend op voorbereid, Max Verstappen voerde letterlijk trainingen in de sauna uit om vertrouwd te raken aan de extreme hitte. De temperaturen aan boord zijn immers nog veel hoger dan die van de buitenlucht. Dan ben ik toch wel blij met de airconditioning in de perszaal, al moet ik daarvoor wel een extra trui meenemen naar Singapore. Over tegennatuurlijk gesproken.

Meer nieuws

Vorig bericht | 14-09-2017 - 09:44 Ricciardo: ‘Red Bull moet presteren om me te behouden’ Lees het volledige bericht

Volgend bericht | 14-09-2017 - 11:13 ‘Renault wil na 2018 niet verder met Red Bull’ Lees het volledige bericht

Vorige Volgende

Reacties
  • Formule 1 nr. 9 is uit!
  • Formule 1 nr. 8 is uit!
  • Formule 1 nr. 7 is uit!
  • Formule 1 nr. 6 is uit!
  • Formule 1 nr. 5 is uit!
In de nieuwste Formule1:

Max Verstappen onverstoorbaar naar podium | 50e zege Sebastian Vettel | De magie van Le Mans | Interviews met Wilfred Genee, Honda-chef Yamamoto en vaste paddockklant Mister Moko Bestel de nieuwste Formule1 Word abonnee

Formule1

GP Frankrijk 2018 2018/06/22 12:00:00

Nog tot de 1e Vrije Training

Details

  • CircuitCircuit Paul Ricard

  • LocatieFrankrijk

  • Aantal rondes53

  • Afstand per ronde5,861 kilometer

  • Totale afstand309,626 kilometer

Planning GP Frankrijk

  • Begint: 22-6-2018 12:00

    GP Frankrijk 2018 – 1e Vrije Training
  • Begint: 22-6-2018 16:00

    GP Frankrijk 2018 – 2e Vrije Training
  • Begint: 23-6-2018 13:00

    GP Frankrijk 2018 – 3e Vrije Training
  • Begint: 23-6-2018 16:00

    GP Frankrijk 2018 – Kwalificatie
  • Begint: 23-6-2018 16:00

    GP Frankrijk 2018 – Kwalificatie sessie 1
  • Begint: 23-6-2018 16:27

    GP Frankrijk 2018 – Kwalificatie sessie 2
  • Begint: 23-6-2018 16:48

    GP Frankrijk 2018 – Kwalificatie sessie 3
  • Begint: 23-6-2018 17:00

    GP Frankrijk 2018 – Startopstelling
  • Begint: 24-6-2018 16:10

    GP Frankrijk 2018 – Race

Circuit Paul Ricard