Een rondje Monza met Raikkonen
Al sinds de bouw in 1922 is het Autodromo Nazionale di Monza één van de meest snelle banen ter wereld. En heden ten dage is dat niet anders. Het circuit, dat een kleine dertig kilometer ten noorden van Milaan ligt, is met topsnelheden van boven de 370 kilometer per uur dé powertrack op de F1-kalender. McLarens Kimi Raikkonen beschrijft een supersnel rondje Monza. ,,Je begint de ronde op het rechte stuk naast de grote Rettifilio-tribune. Aldaar bereik je direct de hoogste snelheid van het seizoen: 370 km/u in de zevende versnelling. De recht-links Rettifilio-chicane ligt aan het einde van het rechte stuk. Voor die bocht moet je flink in de ankers, want hier kan je maar met zo’n 115 kilometer per uur doorheen.”
,,Bij het uitkomen bereik je direct de Curva Grande. Dit is een lange, hobbelige rechter. En die wordt wél makkelijk volgas genomen. Je bereikt hier snelheden van circa 290 km/u in de zesde versnelling. Vervolgens kom je bij de Variante dello Roggia. Hier ga ja van zo’n 335 terug naar 115 kilometer per uur, om de links-recht-chicane door te komen. Het uitkomen van die bocht is heel verraderlijk, omdat het hier nogal hobbelig en glad is.”
,,Die bocht wordt opgevolgd door een kort, recht stuk en brengt je bij de dubbele rechter genaamd Curva di Lesmos. De eerste knik ga je in met een snelheid van 168 km/u in de derde versnelling. Dan trap je het gas even kort in en bereik de 225 kilometer per uur. Vervolgens rem je voor de tweede bocht, die met 150 en ook in de derde versnelling genomen wordt.”
,,Het is belangrijk om de snelheid erin te houden in de Lesmos, omdat je erna op een lang, recht stuk komt. Daar bereik je in de zevende versnelling de 340 kilometer per uur.”
,,Opnieuw ga je vol in de ankers om deze linkerbocht, waar snelheden van 145 km/u bereikt worden, door te gaan. In deze bocht, de Variante Ascari, ga je vervolgens weer rechts om direct weer naar links te sturen.”
,,Dit is een opwindende combinatie van bochten, die je op het achterste rechte stuk brengt. Voordat je de beroemde Parabolica bereikt, wijst het tellertje daar 340 aan. De baan is hij het inkomen van die bocht nogal smal. Je gaat deze lange, ‘swingende’ bocht met zo’n 160 km/u in. Naarmate de bocht vordert ga je steeds sneller, om het rechte stuk bij start/finish weer op te rijden.”
PPB