Eerste tests met nieuwe auto’s steeds dichter
Hoewel 2008 nog maar halverwege is, begint seizoen 2009 eerder dan alle andere seizoenen. En dat is al bijna. Langzaam maar zeker maken de teams zich gereed om serieus te beginnen met testen met het oog op 2009.Zo heeft BMW Sauber in navolging van Honda ook met KERS getest. KERS is een systeem dat de energie absorbeert die vrijkomt tijdens het remmen. Deze energie wordt opgeslagen en kan later worden aangewend om extra vermogen te genereren.
De test van de Duits/Zwitserse renstal vond plaats op haar privécircuit in Miramas, bevestigt de renstal bij monde van Willy Rampf publiekelijk tegenover Autosport.com. ,,Het ging om een shakedown van zo'n vijftig kilometer en het ging best goed.”
Ook Red Bull werkt hard ter voorbereiding op de eerste test met het KERS-systeem. Dat ging enkele dagen terug even flink mis toen het brandalarm afging en de fabriek moest worden ontruimd.
Een kapotte batterij zorgde voor de nodige rookontwikkeling, legt Christian Horner uit. ,,Volgend seizoen maken de auto's gebruik van accu's met een hoog voltage. Uit veiligheidsoogpunt en ter koeling werd deze in een chemische stof bewaard. Hierbij ontstond veel rook, maar groot gevaar hebben onze mensen geen moment gelopen.”
Red Bulls teambaas voegt hieraan toe dat zijn team over ongeveer een maand of twee voor het eerst met KERS wil testen. Dan is een eerste versie van het systeem klaar om in te bouwen in haar bolide.
Ferrari is al een stapje verder. De Scuderia beschikt momenteel over twee windtunnels. Eén in Maranello om de huidige bolide door te ontwikkelen en één in Varano de' Melegari van Dallara voor de bouw van een schaalmodel van de F2009. Ferrari-baas Luca di Montezemolo heeft er al een kijkje mogen nemen.
Een auto volgens 2009-configuratie zou snel haar eerste ronden moeten rijden in Vairano. Het team wil dan de invloed van de nieuwe aerodynamica onderzoeken en ook meer te weten komen over de juiste gewichtsverdeling, die door KERS volledig overhoop wordt gegooid.
Dezelfde geruchten doen de ronde over Honda. Ook de Japanse renstal zou snel met een auto die volledig voldoet aan de nieuwe regels gaan testen. In Hockenheim was het nog niet zover, maar 23, 24 of 25 juli in Jerez misschien wel. Dan worden sowieso de nieuwe slicks nog eens getest.
KVN