’Einde testakkoord nadert’
Formule 1 en het maken van testregels waar iedereen het mee eens is, het lijkt een onmogelijke opgave. Het ging al zovaak mis in het verleden en nu lijkt een unaniem verdrag weer niet van de grond te komen. Helemaal niet nu verschillende teams binnenkort in Bahrein willen testen.
Vorig jaar besloten de negens teams buiten Ferrari zichzelf een vrijwillige limiet van dertig testdagen op te leggen. Er werd gehoopt dat in 2006 de laatste plooien glad konden worden gestreken, maar ineens is er meer twijfel dan ooit tevoren. Ingewijden hebben Autosport gemeld dat het akkoord staat of valt met instemming van Ferrari, maar de Italiaanse renstal wil een limiet op basis van het aantal testkilometers. En dat is weer tegen het zere been van de andere teams.
Een woordvoerder van de Italiaanse renstal heeft gemeld dat een testplafond bespreekbaar is, zolang het maar om een restrictie van testkilometers gaat. Anders is Ferrari niet in staat haar eigen testcircuit in Fiorano optimaal te gebruiken. ,,Een limiet stellen aan het aantal te rijden kilometers is een efficiëntere manier om de kosten te reduceren. Wij hebben niet voor niets veel geld gestoken in Fiorano.”
In de nieuwste uitgave van Autosport wordt gesproken over een document dat circuleert onder de teambazen waarin de testlimiet aan de kaak wordt gesteld. Het is nog altijd de bedoeling om op dezelfde voet als vorig seizoen verder te gaan, maar nu Ferrari geen water bij de wijn wil doen lijken de overige teams er weinig zin te hebben zichzelf een limiet op te leggen.
,,Het lijkt erop dat het hele verhaal alleen doorgaat als alle deelnemende teams het er mee eens zijn. Dat geldt dus ook voor Super Aguri, als ze meedoen. Helaas is er geen sprake van unanimiteit omdat Ferrari niet mee wil doen. Het lijkt erop dat we allemaal onze eigen weg gaan”, voorspelt Toyota Motorsport President John Howett.
Daarbovenop komt nu ook nog eens de bevestiging dat Honda en Scuderia Toro Rosso half januari samen met Ferrari gaan testen op het circuit van Bahrein. De drie teams hebben een uitnodiging van het woestijncircuit, waar 12 maart het seizoen start, geaccepteerd. Dit is een indicatie dat de teams het niet zo nauw meer nemen met de regels van de testlimiet, want volgens dat document is testen buiten Europa verboden. De overige teams hebben vanwege het kostenplaatje of vanwege logistieke redenen besloten niet in te gaan op het aanbod.
Als de teams zich inderdaad niet houden aan de onderlinge afspraken, dan wordt het testen voor bepaalde teams stukken duurder. Honda-teambaas Nick Fry denkt dat het echter wel mee zal vallen. ,,Ironisch genoeg werken de teams zo efficiënt dat het niet eens meer nodig is om meer dan dertig dagen te testen.”
KVN