Eén motor, twintig punten
Zal je altijd zien. Ferrari wint weer een keer twee races op rij en er is meteen geschiedenis geschreven. Toch is het zo, want de Italianen hebben twee races achter elkaar gewonnen met dezelfde V8-motor. En daar was nog niemand in geslaagd sinds de (ongelimiteerde) V10-motoren tot het verleden behoren.
Dus heeft Ferrari-motordirecteur Paolo Martinelli er alle reden toe om zijn afdeling te loven. De problemen met de krachtbron, die er in het begin van het seizoen waren, lijken inmiddels tot het verleden te behoren. Daardoor moest het team vooral in Maleisië pas op de plaats maken. Overigens heeft Renault dit seizoen de eerste drie races gewonnen, maar dat was telkens met een verse unit.
,,Sinds de V8-motoren de V10’s hebben vervangen is er nog niemand in geslaagd om twee achtereenvolgende races met dezelfde krachtbron te winnen. Niemand. Tot afgelopen zondag dan”, loopt Martinelli met de borst vooruit in de Gazzetta dello Sport. ,,Daarom waren we in Imola nog niet helemaal tevreden, maar dat is nu dubbel en dwars goedgemaakt. Ik hoop dat dit een trend begint te worden.”
Nu het met de betrouwbaarheid wel goed zit, wil Ferrari haar grenzen verleggen. Lees: het vermogen van de motor optimaal te benutten. ,,De problemen met de zuigers zijn verholpen. Maar er ligt alweer een nieuwe uitdaging te wachten, het optimaliseren van de krachtbron voor Barcelona. Samen met de aërodynamica en de chassis vormt de motor een groot deel van het totale pakket. Het inmiddels weer winnende pakket. Maar”, plaatst de Italiaan nog even een kanttekening ,,het blijft hard werken, 2004 ligt inmiddels alweer ver achter ons.”
KVN