Toch wel lichte verbazing bij Mercedes na de één-twee in de kwalificatie. Teambaas Toto Wolff koos na de drie vrije trainingen voor de underdogpositie, Ferrari leek veel te snel te zijn. Charles Leclerc schakelde zichzelf uit en Sebastian Vettel kon uiteindelijk niet aan de tijd van Valtteri Bottas en Lewis Hamilton komen. 

“Het was een moeilijke kwalificatie met kleine marges. Doordat het snel afkoelde, werd het tricky”, aldus polesitter Bottas. “Het draaide allemaal om timing, niet alleen om een slipstream te pakken maar wat het managen van de banden betreft. Als je dat goed doet, win je zo veel tijd. Ferrari leek veruit het snelst te zijn, daar viel Charles natuurlijk weg na zijn crash. Uiteindelijk was het mooi om het in de laatste ronde zo te doen.”

Lees ook: Leclerc diep door het stof na fout: “Ik heb het verprutst, geen excuses”

Foto: Motorsport Images

Lewis Hamilton staat morgen voor dezelfde opdracht als twee weken geleden in China. Daar greep hij na eveneens een tweede startplek het initiatief in de eerste bocht om het daarna af te maken. “Het zich dicht bij elkaar, Ferrari is met zijn nieuwe updates heel snel en Valtteri deed het vandaag heel goed. Onze snelheid in de longruns leek goed, beter dan de kwalificatie. De start zal belangrijk zijn, met een goede strategie en eventuele safety cars is er van alles mogelijk.”

Lees ook: Bottas pakt poleposition voor GP van Bakoe, favoriet Leclerc vergooit kansen met crash

De Brit bekende bij Ziggo Sport toch wel moeite te hebben met het circuit in Bakoe. “Ik worstel wel vaak hier, ik had de pole moeten hebben. Ik verloor drie tienden in de eerste sector en daar was het verschil gemaakt.”

En waar Ferrari de drie training beheerste, stond Sebastian Vettel na afloop toch wat beteuterd met lege handen. “Het was een goede ronde maar niet snel genoeg. Ik had graag wat dichterbij iemand gezeten voor de slipstream. Maar omdat de zon onderging moest ik in mijn outlap ook pushen om de banden op temperatuur te krijgen. We hadden op meer gehoopt.”