Een race zoals die van gisteren verdient op maandag een flinke nababbel. Dat doen we met oud-coureur en tv-presentator Allard Kalff. Hij zag de definitieve doorbraak van Charles Leclerc, voorziet een switch binnen het team van Ferrari en vreest dat F2-talenten voorlopig niet aan de bak zullen komen door het succes van hun voorgangers.

Charles Leclerc was dit weekend foutloos, snel en teamgenoot Sebastian Vettel de baas. Was dit de kentering binnen Ferrari? Of dient deze zich aan?
Als dat zo is, hebben we een historische race gezien. Het is natuurlijk een tweede om een heel seizoen constant te presteren. Maar zoals Leclerc dit weekend Vettel linksaf de woestijn in heeft gestuurd, is natuurlijk om van te dromen.

En het grootste probleem voor Vettel is niet de snelheid van Leclerc maar zijn eigen fouten. Domme fouten. Het mechanisme binnen een team kan tegen je werken: ‘Steunen we wel de goede man?’ Leclerc heeft nu twee weekenden bijna foutloos gereden, voor zo’n coureur gaat men sneller door het vuur dan voor iemand die fouten blijft maken. Maar het is absoluut Leclercs doorbraak, dit geeft hem zoveel vertrouwen. Hij gaat snel een race winnen.
(Tekst gaat verder onder foto)

Foto: LAT Images)

Een veelgenoemd aspect aan Leclerc is zijn kalmte, na zijn pole position maar ook na zijn enorme domper gisteren. Verbaast dat je?
Ik had het ook normaal gevonden dat hij de boel bij elkaar had gescholden. Zijn eerste overwinning ooit in zijn tweede race voor Ferrari is hem door de neus geboord. Hij is kalm, een ander zou zijn ontploft. Uiteindelijk verwerkt iedereen dat op zijn manier, daar is geen goed of slecht.

Allard Kalff (56) Succesvol coureur turned pitreporter in de Formule 1, commentator bij diverse raceklassen en presentator van auto(sport)programma’s voor RTL GP, waaronder de Dakar Rally. Foto: Peter van Egmond

Het makkelijke voor hem is wel dat hij niets verkeerd heeft gedaan. Het blijft een mechanische sport, onderdelen kunnen kapot gaan. Hij is oud en wijs genoeg om dat te begrijpen. Als je enorm hebt gevochten, strijd hebt geleverd en je maakt uiteindelijk een fout waardoor de winst weg is, is dat moeilijker te accepteren. Hij heeft de beste auto, het zal een kwestie van tijd zijn.

Ferrari is de beste auto, zeg je, zijn dit de verhoudingen zoals we ze (voorlopig) zullen zien?
Tijdens het testen in Barcelona was het al duidelijk dat Ferrari sterk was, Mercedes had problemen met de banden. Het leek een strijd te worden tussen Mercedes en Red Bull om wie het tweede team zou zijn. Misschien had Red Bull zelfs een lichte voorsprong maar nu zijn zij gewoon weer het derde team. Net als twaalf maanden geleden.

Het verschil in de kwalificatie tussen Ferrari en Mercedes was nu groot. In de race worden er andere dingen gevraagd van de auto. Kwalificeren doe je in één ronde, alles voluit. In de race moet je 300 kilometer lang managen, dus dan is het logisch dat de verschillen kleiner worden.

Dat betekent dat Red Bull weer in de achtervolging moet?
Wat Ferrari betreft zullen ze in de achtervolging moeten. Mercedes zit toch dichterbij, Max Verstappen zat niet zo heel ver achter Bottas. Maar de auto moet beter, het pakket moet beter. Helmut Marko zei het al, er is meer grip nodig. En het is cruciaal gebleken dat je je minimaal op de tweede rij kwalificeert. Vanaf de derde rij is het toch veel moeilijker om te winnen.
(Tekst gaat verder onder foto)

Foto: LAT Images

Dan naar de rest van het veld, wat heeft je verrast en wat juist niet?
Renault is geen verrassing. Die moeten in een heel donker hoekje gaan zitten en zich schamen, ze worden nu door McLaren, opnieuw een klantenteam, voorbij gereden. En daar gaan nog eens twee nieuwe en hele bekwame mensen aan de slag, (James Key en Andreas Seidl, red.) de invloed van die twee gaat op de middellange termijn zodanig zijn dat ik het somber inzie voor Renault. Daar is het weer hetzelfde liedje.

Pierre Gasly valt me ook erg tegen tot nu toe. Dat hij langzamer is dan Max Verstappen is niet zo opzienbarend maar weer haalt hij Q3 niet. Dat had ik niet verwacht, ik denk dat ze dat bij Red Bull ook niet hadden verwacht. Maar het is wat vroeg om na twee races te oordelen. Dat geldt twee kanten op, een keer winnen betekent ook niet meteen dat je wereldkampioen wordt.

En wat vind je van de jonkies? 
Dat Alexander Albon en Lando Norris allebei gewoon punten scoren, vind ik goed voor de Formule 2. Dat geeft hoop voor de toekomst. Maar daar zit ook een andere kant aan, het wordt lastig voor de jonge generatie om omhoog te gaan, waar is er straks nog plek? Het succes van die jongens zorgt voor minder plekjes. Van Albon dachten een hoop mensen dat hij een tussenpaus zou zijn voor Dan Ticktum, die hebben ze hoog zitten binnen Red Bull. Maar ja, wat gaan ze doen als Albon het zo goed blijft doen?

En hoe zonde is het dan dat George Russell nu bij het zieltogende Williams zit?
Ook dat is een momentopname. Als ze het bij Williams op de rit krijgen, wordt hij er ook alleen maar sterker van. Het is nu een drama, dat weet iedereen. Zijn doel is nu om Robert Kubica te verslaan, dat gaat hij doen.

Met alle respect, ik gun Kubica alles, het is een mooi verhaal. Maar uiteindelijk is hij ook afgewezen bij Renault. Als hij tijdens die test snel was geweest, hadden ze hem aangetrokken. Kubica is niet de redding van Williams, hij heeft kwaliteiten en je kan hem er goed bij hebben. Maar het blijft iemand met een krasje.

Tot slot, je belangrijkste conclusie?
Als je mensen onder druk zet, gaan ze fouten maken. Dat zie je wel aan Vettel maar ook aan Mercedes en Hamilton. Het was een bewuste keuze, onder druk, om hem twee keer op soft te laten rijden maar dat was geen gelukkige. En de belangrijkste conclusie voor Hamilton is dat hij nu weet dat hij heel diep moet gaan om een zesde titel te winnen.

Foto: Sutton Images