*

Even bellen met… Tom Coronel: Over de Max-factor

André Venema

André Venema

10 september 2018 15:24

Even bellen met… Tom Coronel: Over de Max-factor
Sutton Images

In de rubriek ‘Even bellen met…’ blikken we met een kenner vooruit op de Grand Prix van Singapore. Ditmaal met Tom Coronel, coureur en vaste Formule 1-analist bij Ziggo Sport. “We weten dat de Red Bull op het stratencircuit in Singapore nét iets meer kan.”

Tom, denk je dat het Marina Bay Street Circuit voor Max Verstappen de beste plek is dit jaar nog een race te winnen?
“Aan de ene kant niet. Want wie had vooraf nou gedacht dat hij in Oostenrijk zou winnen? Aan de andere kant: ja. De Red Bull doet het op wat ruigere stratencircuits doorgaans beter dan op andere banen. Kijk naar Monaco: daar gaat de auto altijd lekker. In Singapore heb je wat minder lange rechte stukken en dan weten we dat de RB14 nét iets meer kan. En dan komt de Max-factor er nog bij: zijn killersinstinct. Van alle races die nog komen, geef ik hem in Singapore de meeste kans.”

Maar Mercedes en Ferrari lijken zelfs op een circuit waar vermogen minder zwaar weegt toch al veel te ver weg?
“Red Bull is in de tweede seizoenshelft meestal heel sterk. Ze blijven de auto goed door ontwikkelen. Je ziet nu echter dat de relatie met Renault (motorleverancier, red) is opgeblazen, het zijn niet meer volledige partners. Tuurlijk zal Red Bull de auto nog verder blijven ontwikkelen, maar ze zullen hun pijlen denk ik toch vooral richten op de samenwerking met Honda in 2019. Je voelt dat de aandacht meer uitgaat naar de volgende auto. 2019 wordt voor Red Bull ook strategisch een van de belangrijkste jaren.”

De komende maanden worden nog interessant met de titelstrijd tussen Lewis Hamilton en Sebastian Vettel.
“Mercedes en Ferrari gaan vol voor het wereldkampioenschap, Red Bull niet. Die twee teams hebben daardoor toch een wat andere drive. Heel Ferrari en Italië is met pieldingetjes bezig om de auto verder te verbeteren. Zo’n grote kans op de wereldtitel als nu hebben ze in de laatste tien jaar niet gehad. Mercedes is altijd al een streberig team geweest. Daar doet Hamilton fantastische dingen, hoewel hij niet de snelste auto heeft. Ferrari moet wereldkampioen worden. Ze hebben ook de snelste auto, maar ze hebben het in Duitsland, Hongarije en Italië gewoon weggegooid.”

Als jij het bij Ferrari voor het zeggen had, zou je volgend jaar dan kiezen voor Räikkönen of Leclerc?
“Leclerc. Er moet nieuwe aanwas zijn en die jongen verdient het. Dan krijgen we hopelijk een echte strijd tussen Vettel en zijn teamgenoot, want daar is nu natuurlijk geen sprake van. Kimi is het hulpje van Vettel, altijd al geweest. Hij is wel snel, maar niet snel genoeg om wereldkampioen te worden.”

Snap jij dat McLaren Vandoorne voor volgend seizoen aan de kant heeft geschoven?
“Ik vind hem een schat van een jongen, maar ik denk dat hij volgend jaar geen Formule 1 meer rijdt. Aan zijn prestaties op weg naar de Formule 1 heeft het niet gelegen, hij heeft alleen niet goed genoeg gescoord. Vandoorne komt op mij als een lieve jongen over, maar is geen killer of een mean motherfucker. En dat moet je in de Formule 1 wel zijn. Dat zie je aan alle jongens die vooraan rijden: die komen voor zichzelf op, zijn gemeen. Max zei in Singapore ooit ‘nee’, toen hij Sainz voorbij moest laten. Dat is toewijding, die laat niet met zich sollen. Natuurlijk wordt Alonso bij McLaren voorgetrokken. Met hem maken ze meer kans, lijkt me logisch. Vandoorne had de afgelopen jaren wel wat meer bite kunnen tonen, wat feller kunnen zijn. Ik begrijp dat alles een combinatie met het team en de auto is, maar ik zie Vandoorne volgend jaar niet in de Formule 1 terugkomen. Noem mij nou een bepaalde markt of sponsor voor wie hij interessant is? Vandoorne is geen peper en geen zout.”

Lees meer over

Even bellen met