In de rubriek Even vragen aan… bellen we met onze verslaggever ter plaatse om bij te praten over hoe het Grand Prix-weekend verloopt. Vanuit Monaco hebben we André Venema aan de lijn over de kansen van Red Bull, een soort van terugkeer van de grid girls en de ‘kroonprins’ van het Prinsdom.

Monaco is Red Bulls 250ste Grand Prix, en met Daniel Ricciardo en Max Verstappen donderdag twee keer bovenaan lijken ze goede kansen te hebben. Of niet?
André Venema: “Red Bull is altijd goed hier en dat is dit jaar, zoals verwacht, niet anders. Zoals bekend is motorvermogen minder belangrijk in Monaco en de aerodynamische en mechanische grip van de Red Bull is buitengewoon goed. Natuurlijk zijn het pas trainingen, dus je moet het nemen voor wat het waard is, maar het is een stevige indicator.”

Ricciardo was donderdag iets sneller Verstappen, veelzeggend?
“Het was iets meer dan een tiende, daar zou ik geen conclusies aan verbinden. Ricciardo is een hele goede coureur en we weten dat hij goed kan kwalificeren. Daarom is het juist zo knap dat Max hem vorig jaar met 13 – 7 naar huis reed, in zijn eerste volledige seizoen bij Red Bull. Z’n kwalificatievorm is steeds beter geworden, dus het is nog niet beslist tussen die twee.”

Een andere coureur die indruk maakt, is Charles Leclerc, de local boy uit Monaco. Is daar veel reuring om hem?
“Zeker, je ziet hier in winkels overal posters van ‘onze jonge held’, zoals ze hem noemen. Hij krijgt hier veel steun en doet het gewoon goed, is een talent uit de buitencategorie. Mooi is dat hij er echt van geniet. Hij vertelde dat hij als jongetje van vier op tv en uit het raam naar de race keek en het altijd zijn droom is geweest die zelf te rijden. Die droom komt zondag uit. Voor Monaco is het óók bijzonder: er wonen hier 38.000 mensen, waarvan slechts 8.000 autochtoon Monegask. Dat zo’n ministaat een Formule 1-coureur voorbrengt, daar zijn mensen heel trots op. En dan ook nog een hele goede waarvan iedereen hier hoopt en verwacht dat ie een deurtje verder eindigt, bij dat rode team…”

De vrijdag in Monaco is qua F1-actie op de baan een ‘rustdag’, hoe is het in de paddock?
“Nog steeds druk. Red Bull had bijvoorbeeld een evenement voor het goede doel, waar Verstappen en Ricciardo ook voor kwamen opdraven. Zo heeft elk team wel wat. Red Bulls drijvende energy station blijft overigens the place to be, al is Monaco wel wat minder toegankelijk geworden. Het is normaal heel druk rondom alle motorhomes, nu wat minder. Het is nog steeds de race waar je het dichtst bij de coureurs en sport kan komen, maar dat krankzinnige van vroeger qua toe- en aanloop is wat minder. Ik denk omdat ze wat selectiever zijn aan de poort qua controle, en wie wat voor passen krijgt.”

In Monaco zien we verder wellicht een bekend F1-fenomeen terug…
“De grid girls lopen weer rond. Dezelfde als vorig jaar. Ik weet niet of we ze als zodanig op de grid terugzien, maar ze zijn er. Monaco heeft ook gezegd: we laten ze echt niet thuis, het hoort er hier gewoon bij. Natuurlijk, het is geen halszaak, maar dat de grid girls zomaar gedumpt werden, was toch een soort stijlbreuk. Monaco geeft zo, net als Rusland later dit jaar wil, Liberty Media wat tegengas. Onder het mom: ‘wat kan de Formule 1 er dan aan doen?’ Het is echt niet zo dat ze hierom niet meer naar Monaco gaan. Ik vind het wel karakter tonen, en Monaco is natuurlijk ook old school Formule 1 en eigenzinnig.”