In de rubriek Even vragen aan… bellen we met onze verslaggever ter plaatse om bij te praten over hoe het Grand Prix-weekend verloopt. Vanuit Mexico-Stad hebben we Daan de Geus aan de lijn over de polekansen van Max Verstappen, de titelkansen van Lewis Hamilton, de support voor Sergio Pérez en meer.

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: gaat Max hier pole pakken?
“Max was in beide trainingen het snelst en was na afloop ook positief. Iedereen is het er wel over eens dat Red Bull er hier goed voor staat: een seconde los van de rest, dat zien we ze niet vaak. Dat gezegd hebbende, Christian Horner en Daniel Ricciardo zeiden allebei: ‘laten we niet naïef zijn’. We weten dat Mercedes en Ferrari nog hun engine modes voor de kwalificatie hebben, en we hebben op vrijdag wel vaker een sterk Red Bull gezien. Maar zo sterk? Dat niet. Vorig jaar sloot Red Bull de tweede en derde training hier ook als snelste af, maar zat Mercedes in elk geval nog in de buurt. Dat is nu totaal niet zo, maar het is ook niet realistisch om te denken dat het gat ineens een seconde is, ook al is dit een aparte baan. Het kan zeker nog close worden. Dat was het vorig jaar ook. Toen lukte het Max net niet om pole te pakken, maar de jongste polesitter ooit worden, het kan hier zomaar gaan gebeuren zoals het er nu naar uitziet. Dit lijkt in elk geval zijn beste kans.”

Lees ook – Verstappen blijft rustig ondanks stilgevallen auto: Geen vrees voor gridstraf

Mercedes en Ferrari hadden ook moeite de juiste balans te vinden, waar zat dat in?
“Ferrari heeft een nieuwe vloer getest, maar besloten die niet te gebruiken. De vloer is ontzettend belangrijk voor de downforce, dus daar zullen ze zeker wat door hebben verloren. Mercedes kampte met oververhitting van de motor, daarvoor moeten ze een oplossing vinden, want ze moesten nu in een soort ‘spaarstand’ rijden. Als dat lukt en het zaterdag en zondag zoals verwacht wat koeler wordt, zullen ze al een stap zetten. Daarnaast zagen we ze worstelen met de banden; daar hadden meer teams last van. Dit is door de hoogte waarop het ligt, 2200 meter, een eigenaardig circuit, met weinig grip. Dat maakt het glibberen en glijden. Vrijdagavond viel trouwens een flinke regenbui die de baan weer schoon heeft gespoeld, dat komt de grip ook niet ten goede. Het is hoe dan ook duidelijk dat Mercedes en Ferrari hier op dit moment in de achtervolging moeten.”
(Tekst loopt door onder de foto)

Haas kondigde donderdag trots een titelsponsor aan: Rich Energy, een fabrikant van energiedrankjes. Er gaan wilde geruchten over afgeketste deals met andere teams, wat heb je gehoord?
“Er gaat inderdaad een gerucht rond dat Williams een handshake deal zou hebben gehad met Rich Energy. Of het waar is? Tsja, geen idee, maar een contract is in de F1 het papier al niet waard waarop het is geschreven, laat staan een handdruk. Zeker als het betekent dat Rich Energy bij Haas minder op tafel legt. Rich Energy is trouwens sowieso een apart bedrijf, naar het schijnt. Het is een Brits merk, maar hun blikjes zijn nergens in de supermarkt te vinden, alleen in luxe clubs, blijkbaar. Haas zegt echter alles goed onderzocht te hebben.”

Sergio Perez kan uiteraard op enorme steun rekenen van de Mexicanen. Gaat de wave elke keer door het stadion als hij langskomt?
“Hij krijgt de mensen wel uit hun stoelen, ja. Pérez kan hier op heel veel steun rekenen, is echt de lokale held. Hoe flauw het ook klinkt, iedere taxichauffeur kent zijn naam. Dit is verder misschien wel de enige race waar Pérez in de paddock wordt nageroepen als hij rondloopt – dat gebeurt verder echt nergens – maar je ziet dat hij eraan gewend is, hij gaat er goed mee om. Er spreekt ook altijd veel dankbaarheid uit hoe hij zich opstelt, hij weet dat goed in te vullen. Als hij hier zondag goed scoort, knalt dat stadion uit elkaar van vreugde.”

Tot slot, gaat Lewis Hamilton hier de titel winnen?
“Normaal gesproken: ja.”

Lees ook: Zo kan Hamilton dit weekend zijn vijfde titel binnenhalen.