De Formule 1 zal in 2018 op een andere manier via de tv aan de fans gepresenteerd worden dan voorheen. Dat maakt McLaren-directeur Zak Brown duidelijk.

In een gastblog op JamesAllenonF1.com schrijft Brown dat de plannen voor aankomend seizoen eind 2017 door Sean Bratches, de commercieel directeur van de Formule 1, aan de teams gepresenteerd zijn.

Volgens Brown zullen Formule 1-kijkers daarbij ‘aanzienlijke veranderingen’ zien in 2018: “De uitzendingen gaan behoorlijk veranderen, zowel qua graphics als storytelling.”

De manier waarop fans de sport kunnen volgen, zal ook veranderen, verkondigt Brown. Volgens hem wordt aan een nieuwe officiële app gewerkt en aan streamingplatformen.

Sky Sports-verslaggever Martin Brundle op de grid met Zak Brown.

“De Formule 1 gaat in 2018 in beeld worden gebracht op een manier die nog nooit eerder is vertoond”, vervolgt Brown, die denkt dat dit de sport zal helpen meer én jongere fans te bereiken.

De fans zullen volgens Brown verder ook zelf een grotere rol spelen en meer bij de sport betrokken worden. “Er komen nieuwe media-methoden om de fans dichter bij de teams te brengen.”

Achter de schermen
Buiten beeld verwacht Brown ondertussen meer frictie tussen de teams en Formule 1-eigenaar Liberty Media, wat volgens hem ook ‘publiekelijk meer vuurwerk’ zal opleveren.

“De wittebroodsweken zijn voorbij”, verklaart Brown. “Er staan belangrijke onderhandelingen op de agenda voor 2018, met contractverlenging tussen de sport en de teams die besproken moet worden.”

Volgens Brown beginnen we dat ook nu al te zien, met bijvoorbeeld Ferrari’s dreigement de sport te verlaten. “Ik heb daar mijn eigen mening over, maar we moeten maar zien hoe het uitpakt.”

Brown constateert verder dat sommige kopstukken van de teams zich al kritisch opstellen tegenover Liberty Media, maar benadrukt er zelf liever ‘constructief’ in te staan.