Formule 1-coureurs krijgen met ingang van 2014 vaste startnummers, terwijl de finalerace vanaf heden dubbele punten waard wordt. Dat zijn twee van de reglementswijzigingen die de FIA heeft doorgevoerd.

De internationale autosportfederatie heeft maandagavond een aantal veranderingen aan het sportieve reglements gemaakt, waaronder het toekennen van dubbele punten voor de laatste Grand Prix van het wereldkampioenschap Formule 1.

Voor 2014 betekent dit dat de coureur die de seizoensafsluiter van 23 november in Abu Dhabi wint met 50 punten naar huis gaat, terwijl een tweede plek 36 punten oplevert en een derde positie 30, en zo gaat het door tot en met de tiende plek, wat ondanks de verdubbeling van het aantal te vergeven punten ‘gewoon’ de laatste positie blijft die punten oplevert.

Behalve de coureurs, kunnen de constructeurs uiteraard ook dubbele punten verdienen in de finalerace. De FIA heeft besloten deze regel in te voeren om er voor te zorgen zodat ‘de focus tot en met het eind van het seizoen bij het kampioenschap blijft liggen’.

Startnummers
Een andere verandering is het al eerder besproken invoeren van vaste startnummers. Coureurs mogen bij hun entree in de Formule 1 een startnummer kiezen dat ze voor de rest van hun tijd in de koningsklasse zullen behouden.

Mochten twee coureurs voor 2014 hetzelfde nummer kiezen, aangezien iedereen nu een nummer moet opgeven voor de toekomst, dan wordt voorrang gegeven aan de coureur met de beste klassering in het kampioenschap van afgelopen seizoen.

Coureurs mogen kiezen uit de nummers 2 tot en met 99. Het nummer 1 wordt vrijgehouden voor de regerend wereldkampioen – in dit geval Sebastian Vettel – maar hij heeft vrije keuze om dit te gebruiken of niet, aangezien hij ook voor zijn ‘vaste’ nummer mag gaan.

Cost cap
De FIA heeft verder aangekondigd dat er een zogenaamde ‘cost cap’ wordt ingevoerd om de kosten te beperken, maar deze kostenbesparende regelgelgeving gaat pas in januari van 2015 in. Wel zal er vanaf nu tot aan juni 2014 al gewerkt worden aan het opstellen ervan door vertegenwoordigers van de teams, FIA en de commerciële rechtenhouder FOM.

Straf
Met ingang van 2014 komt er verder een nieuwe strafmaat bij die de wedstrijdleiding tijdens races kan gebruiken. Als een coureur een klein vergrijp begaat, kan hij voortaan een straf van vijf seconden opgelegd krijgen, al is nog niet duidelijk hoe daar in de praktijk aan moet worden voldaan.

Pirelli-test
De FIA heeft tot slot ‘veiligheidshalve’ besloten Pirelli toestemming te geven van 17 tot en met 19 december van dit jaar in Bahrein een bandentest uit te voeren met 2013-auto’s en prototype-banden voor 2014. Hoewel alle teams hiervoor zijn uitgenodigd, hebben alleen Red Bull, Mercedes, Ferrari, McLaren, Force India en Toro Rosso echter besloten deel te nemen.