De FIA en Formule 1-eigenaar Liberty Media doen er naar verluidt alles aan om Honda als motorleverancier voor de Formule 1 te behouden, nu McLaren van de Japanse automaker af wil.

Als Honda wegvalt, zijn er nog maar drie motorleveranciers over in de koningsklasse van de autosport: Mercedes, Ferrari en Renault. Het is die laatste automaker waar McLaren haar pijlen op heeft gericht wat betreft een nieuwe motordeal. De mogelijkheid bestaat dat daar ‘ruimte’ voor ontstaat in Renaults klantenportfolio als Toro Rosso naar Honda overstapt, maar van een akkoord tussen dat team en Honda is nog geen sprake.

Bij de onderhandelingen over een nieuwe motordeal voor McLaren zijn veel verschillende partijen betrokken.

Hoewel Honda zelf graag in de Formule 1 actief wil blijven, zou de voorkeur van de fabrikant naar verluidt liggen bij het vervolgen van de samenwerking met McLaren in plaats van een overstap naar een ander team. Zolang er geen akkoord is in de complexe onderhandelingen tussen alle betrokken partijen – McLaren, Honda, Renault, Toro Rosso en Red Bull – valt niet uit te sluiten dat Honda zonder klantenteam komt te zitten.

Om dat te voorkomen heeft FIA-president Jean Todt volgens Autosport schriftelijk contact gezocht met Honda-ceo Takahiro Hachigo, om uit te spreken dat hij Honda steunt en hoopt een manier te vinden om de automaker voor de Formule 1 te behouden. Todt zou dit hebben gedaan naar aanleiding van gesprekken tussen Honda-topman Masashi Yamamoto en Liberty Media-kopstuk Chase Carey in Monza.

Tijdens het raceweekend aldaar liet ook Sean Bratches, de commercieel directeur van Formule 1-eigenaar Liberty Media, optekenen optimistisch te zijn een oplossing te vinden waar iedereen baat bij heeft. “We willen Honda niet kwijt”, wordt hij daarbij door Autosport geciteerd. “We proberen er daarom alles aan te doen om de betrokken partijen aan te sporen ervoor te zorgen dat Honda actief blijft in de Formule 1.”