Bij Ferrari lijkt de ontwikkeling van het Kinetic Energy Recovery System (KERS) beter te gaan dan het team aanvankelijk had voorspeld. Het probleem ligt volgens het team meer bij de slickbanden dan bij KERS.Eind vorig jaar liet Ferrari weten dat het achterliep met de ontwikkeling van KERS. De Italiaanse renstal verwachtte nogal achter te liggen op schema ten opzichte van andere teams, waaronder BMW Sauber.

Van dat team wordt verwacht dat het voorop ligt qua ontwikkelingen van KERS, omdat men daar in de zomer van 2008 al mee begonnen was.

Maar na vier testdagen op het Italiaanse circuit van Mugello is Ferrari positief over de vooruitgang die het geboekt met KERS.

Ferrari’s hoofdengineer Chris Dyer (voormalige engineer van Kimi Raikkonen) verklaarde tegenover Gazzetta dello Sport dat het team deze week vaak had getest met KERS.

,,We hebben het misschien niet elke ronde getest, al hadden de rijders dat wel gewild, maar we hebben vaak genoeg gebruik gemaakt van KERS om diens veiligheid te testen”, liet Dyer weten.

,,Het is een interessant systeem en vanuit technisch oogpunt een grote uitdaging.” Volgens Dyer ligt het probleem dan ook niet zozeer bij KERS, maar eerder bij het gebrek aan tests met de slickbanden.

Dyer: ,,Zoals bekend zijn er drie nieuwe dingen die essentieel zijn: de aerodynamica, KERS en de slicks. Met de eerste twee zaken gaat alles de goede kant op, maar het laatste (de slicks, red.) hebben we helaas nog niet kunnen beoordelen.”

,,We kunnen niet meer wachten om de slicks uit te proberen, want alleen met deze banden kunnen we pas echt inschatten hoe we ervoor staan.”

Toch maakt Dyer zich niet al te veel zorgen en verloopt de ontwikkeling van de Ferrari F60 voorspoedig. ,,Na drie dagen hadden wel al meer dan vijfhonderd kilometer afgelegd en alles verliep goed. Er was niets waar we ons zorgen om moeten maken”, aldus Dyer.

LP