Ferrari en BAR slijpen de messen
De nummers één en twee van het constructeurs-WK van 2004 zijn het zat. De beroerde seizoenstart moet snel worden omgezet in een positief resultaat. In de Grand Prix van San Marino hopen beide teams op een ommekeer.
Vorig seizoen veroverde BAR-kopman Jenson Button verrassend de pole-position in de Grand Prix van San Marino. In de race mocht hij acht ronden van de koppositie genieten. Uiteindelijk finishte de Engelsman als tweede achter de ongenaakbare Schumacher. Er zouden nog drie tweede plaatsen voor de BAR-coureur volgen, en een derde plaats in het WK. Het verhaal van Michael Schumacher is genoegzaam bekend. Hoe anders verliep 2005 voor beide mannen tot dusver. De zevenvoudig wereldkampioen kwam niet verder dan één zevende plaats, Button haalde nog geen enkele maal de eindstreep. Maar vanaf Imola gaat het beter, zo is de overtuiging bij beide teams. ,,We weten onze zwakke punten, maar tegelijkertijd weten we wat we kunnen. In Bahrein ging hetbest goed, we waren snel. Maar in Imola zal het nog beter gaan,zo goed dat we winnen’’, aldus Ferrari-teamchef Jean Todt in de Duitse krant Bild. Technisch-directeur Geoff Willis van BAR verwacht veel van het nieuwe aëro-pakket dat de afgelopen weken intensief is beproefd. Jenson Button was tijdens tests in Barcelona en Paul Ricard tot twee keer goed voor een officieus baanrecord. Mét de aangepaste 007, wel te verstaan. ,,Na onze succesvolle tests in Barcelona en Paul Ricard hebben we veel vertrouwen in de komende Grand Prix’’, beweert Willis. ,,In 2004 kenden we hier een heel sterk weekend. Het is op dit circuit belangrijk dat de auto grip blijft houden op de curbstones en dat is vaak één van de sterkste punten van onze bolide. In Imola is het bovendien lastig inhalen, waardoor een goede kwalificatiepositie cruciaal zal zijn. Voor de remmen is Imola bijzonder zwaar, maar ondanks ons remprobleem in Bahrein maken we ons hier geen zorgen over.’’ Ook Sauber-coureur Jacques Villeneuve zal op het circuit nabij Bologna uit zijn op rehabilitatie. De Canadees dreigt te verworden tot het lachertje van 2005. De wereldkampioen van 1997 blijft ver achter bij Felipe Massa. Als hij in San Marino niet tot een redelijk prestatieniveau komt, zou het wel eens zijn laatste optreden in de Formule 1 geweest kunnen zijn. Villeneuve: ,,Er is nog ruimte voor verbetering in onze afstelling, en dus ga ik nog harder aan de slag met mijn engineers om de auto sneller te maken. Maar alles wijst erop dat we vooruitgang boeken, dus dat is positief. In Bahrein was de auto al beter dan in voorgaande races: ik kon veel agressiever rijden en dat is bemoedigend. Ik was bijna in de punten geëindigd dus hopelijk lukt het deze keer wél.’’
Afwachten maar.
Vorig seizoen veroverde BAR-kopman Jenson Button verrassend de pole-position in de Grand Prix van San Marino. In de race mocht hij acht ronden van de koppositie genieten. Uiteindelijk finishte de Engelsman als tweede achter de ongenaakbare Schumacher. Er zouden nog drie tweede plaatsen voor de BAR-coureur volgen, en een derde plaats in het WK. Het verhaal van Michael Schumacher is genoegzaam bekend. Hoe anders verliep 2005 voor beide mannen tot dusver. De zevenvoudig wereldkampioen kwam niet verder dan één zevende plaats, Button haalde nog geen enkele maal de eindstreep. Maar vanaf Imola gaat het beter, zo is de overtuiging bij beide teams. ,,We weten onze zwakke punten, maar tegelijkertijd weten we wat we kunnen. In Bahrein ging hetbest goed, we waren snel. Maar in Imola zal het nog beter gaan,zo goed dat we winnen’’, aldus Ferrari-teamchef Jean Todt in de Duitse krant Bild. Technisch-directeur Geoff Willis van BAR verwacht veel van het nieuwe aëro-pakket dat de afgelopen weken intensief is beproefd. Jenson Button was tijdens tests in Barcelona en Paul Ricard tot twee keer goed voor een officieus baanrecord. Mét de aangepaste 007, wel te verstaan. ,,Na onze succesvolle tests in Barcelona en Paul Ricard hebben we veel vertrouwen in de komende Grand Prix’’, beweert Willis. ,,In 2004 kenden we hier een heel sterk weekend. Het is op dit circuit belangrijk dat de auto grip blijft houden op de curbstones en dat is vaak één van de sterkste punten van onze bolide. In Imola is het bovendien lastig inhalen, waardoor een goede kwalificatiepositie cruciaal zal zijn. Voor de remmen is Imola bijzonder zwaar, maar ondanks ons remprobleem in Bahrein maken we ons hier geen zorgen over.’’ Ook Sauber-coureur Jacques Villeneuve zal op het circuit nabij Bologna uit zijn op rehabilitatie. De Canadees dreigt te verworden tot het lachertje van 2005. De wereldkampioen van 1997 blijft ver achter bij Felipe Massa. Als hij in San Marino niet tot een redelijk prestatieniveau komt, zou het wel eens zijn laatste optreden in de Formule 1 geweest kunnen zijn. Villeneuve: ,,Er is nog ruimte voor verbetering in onze afstelling, en dus ga ik nog harder aan de slag met mijn engineers om de auto sneller te maken. Maar alles wijst erop dat we vooruitgang boeken, dus dat is positief. In Bahrein was de auto al beter dan in voorgaande races: ik kon veel agressiever rijden en dat is bemoedigend. Ik was bijna in de punten geëindigd dus hopelijk lukt het deze keer wél.’’
Afwachten maar.