Ferrari: ’Geen twijfel over legaliteit velgen’
Oplettende kijkers hebben het vast al gezien: de achterwielen van Ferrari zijn dit weekend voorzien van opvallende velgen. Vrijwel de gehele binnenkant van de velg wordt afgedekt door een schot, het is nog net mogelijk om de banden bij een pitstop te verwisselen. De concurrentie heeft echter zo z’n twijfels.
De Scuderia gebruikte de velgen tijdens de Grand Prix van San Marino en ook Scuderia Toro Rosso heeft er al eens mee geëxperimenteerd. De velgen zouden ervoor zorgen dat de hitte van de achterremmen wordt afgevoerd, dit zou de druk in de banden ten goede komen. Bovendien wordt de turbulentie verminderd.
Boze tongen beweren dat Ferrari’s aërodynamica er voordeel van heeft, waardoor de velgen illegaal zouden zijn. Ross Brawn ziet dat anders. ,,We hebben de FIA zoveel we konden op de hoogte gehouden. We hebben gevraagd of ze bezwaar hadden tegen de oplossingen die we hebben gevonden. Natuurlijk kan de mening van de internationale autosportbond veranderen als iemand haar afwijkende visie aan de autosportbond presenteert, maar op dit moment mogen we het gebruiken”, vertelt Brawn tegenover Autosport.
Dat het systeem de aërodynamica ten goede zou komen, en dus van inbreuk zou zijn op artikel 3.15 van de Technische Regelgeving, is een suggestie die volgens Brawn nergens op is gebaseerd. ,,Ik denk dat alle brake ducts een bepaald aërodynamisch voordeel met zich meebrengen. Koeling moet altijd zo minimaal mogelijk, zonder dat het ten koste gaat van de prestaties. Vandaar dat zoiets altijd deel uitmaakt van het gehele aërodynamische pakket.”
Allemaal leuk en aardig, die tekst en uitleg van Brawn zal McLaren-teambaas Ron Dennis gedacht hebben. Nu denkt Dennis niet zozeer dat de afdekplaten van invloed zijn op de aërodynamica, maar dat er sprake is van inbreuk op de parc fermé-regels. ,,Het is niet aan ons om te oordelen, maar in de paddock zijn er wat twijfels over Ferrari’s nieuwste vinding. Er is een regel die zegt dat je geen onderdelen mag vervangen aan de auto tijdens de kwalificatie, maar Ferrari vervangt niet alleen de banden. Er wordt ook een onderdeel vervangen dat van invloed is op de remmen.”
Ondanks zijn twijfels is de McLaren-renstalhouder niet van plan om een protest in te dienen bij de FIA. ,,Het is niet aan ons om de legaliteit in twijfel te trekken. Ferrari heeft een bepaald mechanisme ontwikkeld, maar we hebben niet de intentie om een protest in te dienen.”
Binnenkort zal blijken of het hier om een storm in een glas water gaat of dat er na de discussie rond de flexibele (achter)vleugels en massadempers opnieuw sprake is van een heuse rel.
KVN